Sunday 25 May 2008

Krakow












1.Auschwitz tempat kem org yahudi
2.Tempat main trumpet


Bandar majestik yang fantastik di penuhi perempuan perempuan yang bukan plastik walau pun ada segelintir perangai yang sepastik seperti... apa lagi yang akhir -ik?.

Apa apa pun bandar ini merupakan salah satu bandar kesukaan abang jack kerana dulu abang jack ada scandal dengan cikgu bahasa ingeris dari Gdanks waktu abang jack dekat Krakow.

So macam mana abang jack boleh sampai kat sini?
I sampai waktu musim panas 2005. Masa tu abang baru habis 1st year dekat uni. Jadi abang pun merantau lah dekat eropah ni.


So abang jack kat mana sebelum sampai ke ceruk krakow ni?
Sebelum sampai kat krakow, abang jack taim tu ada dekat Warsaw. sepatut nye pergi ke belah utara, ke Gdanks tapi abang lambat 10 minit sebab abang jack singgah beli rokok dekat stesen. Pasal dekat atas keretapi tak ada jual rokok. Oleh sebab tiket abang ni open (tiket inter-rail) abang pon malas nak tunggu 2jam untuk keretapi seterus nya. SO, abang amik lah keretapi ke Selatan ke Krakow.


So, berapa lama naik keretapi dari Warsaw ke Krakow?
Tak silap abang 3 jam.


Wah lama nya! Abang tak rasa penat ke?
Mana ada lama itu kira kejap je. Kat keretapi di Eropah, lebih lebih lagi keretapi InterCity (IC: Bandar ke bandar eropah), boleh isap rokok. SO abang rilek je. Abang lebih suka lagi naik keretapi sebab boleh jalan jalan, jumpa orang yang merantau sekali.


Maksud abang? Abang boleh cakap je dengan perantau lain?
Apasal pulak tak boleh? Lagi pon kebanyakan merantau sorang. Abang pon merantau sorang masa tu. Banyak pon yang sepi je, jadi nak test ketebalan muka dan keberanian, abang sembang je lah. Masa abang kat Florence italy pon abang siap gamble share bilik dengan sorang jantan yang jumpa kat dalam tren pasal hostel semua pon penuh.


So tiga jam dalam tren abang buat apa?
oh. Sebab malam semalam tido lambat, abang tido tuk 1 jam. Lepas tu singgah kantin dalam tren makan goulash ayam.


Goulash? Ayam? dalam Tren? HALAL KE?
Goulash tu macam stew orang orang timur eropah makan. Rasa nya macam bertomato. Itu rasa memang sedap lah. Makan pon ngan roti je. Kalau dalam duit pound ada la dalam 2 pound. Halal tak halal nak buat macam mana. Abang pikir satu benda je, mesti yahudi yang sembelih danging ni, jadi ayam tu terus menjadi halal.


So. Apa ada kat Krakow ni?
Awek di memang panazzz dan kontroversial. Memang peramah. Lepas tu semua tempat minum dan kelab malam semua nya ada bawah tanah. Kiranya, boleh nampak batu batu macam dekat Sungai Congkak dijadikan dinding. Selain itu, dekat sana ada sebuah square yang terbesar di eropah dan di jaga oleh Unesco yang diberi nama Market Square. Bandar inibersih sunguh lapang tetapi banyak bangunan. Dimalaysia, lapang dan semua nya jauh pasal nak "Cater" kereta dulu baru rakyat.


Hehe.Selain itu?
Krakow ini bandar diraja. Tapi takde macam Shah Alam pun. Krakow ini memang bandar Majestik lah. Selain itu banyak taman taman kecil, square (bukan hartamas square) itu port tikus sebesar kucing. Ada juga istana disana. Nama istana itu Istana Wawel.


Wawel? apa mende punya nama tu seh? asal tak bagi nama macam Istana USJ 44 ke?
Mana aku tau mungkin dia suka bagi nama bukan bagi nombor. Kat malaysia iye lah kot. Kalau boleh nak bagi nombor. sebagai contoh, Seremban dua, subang dua. Macam takde nama lain kot. Tapi jangan la pulak cilok nama nama macam andalusia ke, berverly hills ke. Memang tak original langsung. Bagi la nama taman Lingam ke, Lingamcity ke dll.


hehe. Betul jugak. Lagi apa ada kat sana?
Kau pernah tak tengok jam berbunyi?


Pernah bang. Kenapa?
Ha kat Krakow ni. cuba kau bayang kan jam macam dekat Dataran Merdeka. Tapi tinggi dia macam tinggi rumah kedai 5 tingkat. Lepas tu kat tingkat 5 ada orang tinggal. Setiap Jam mamat tu keluar main Trumpet. Amacam? Lost tak?


Betul ke?
Correct, correct, correct, correct, correct aaaaaaaaa


wah. Berapa lama abang kat sana? Abang tinggal dekat mana?
Abang kat sana 4 hari. Lepas tu abang tinggal dekat hostel. Hostel tu murah je. Masa 2005, 1 pound = 1.4 euro. abang bayar 10 euro satu malam. Lebih kurang 7 pound. Kat situ makan murah. Abang selalu makan dekat jewish ghetto di Krakow. Sedap pon sedap. Murah pon murah.


Apa lagi kat krakow tu?
Hmm. Masa tu abang ada singgah pergi ke kem auschwitz. Tempat tu 2 jam dari bandar krakow. Kalau ikut tour=100 zlotych. Tapi kalau naik bas baru 16 zlotych. Sebagai lone ranger, abang naik bas 16zlotych. Bas dia lebih kurang sama je macam kat malaysia.


Apa ada dekat kem tu?
Itu tempat kem orang yahudi kena tahan oleh pihak nazi. Tak kan tak tau?? gi tengok Schindlers List lah. Abang pon dah sedih ni sebab tempat tu memang agak depressing pon. Nasib baik masuk free.


Ok lah bang. Nah tisu..
*terus chow*

iya krakow ini memang bandar epik murah dan tak banyak tourist. Semua nya baik. Siap ada seorang tourist tu ingat aku seorang yang tak ada rumah dan dia dan suami dia belanja aku makan ayam kosher yang dibakar di tengah tengah Market square.


Krakow. Memang tempat Boleh bla la kira!!


Jack "traveling soldier maut" L

3 comments:

Anonymous said...

hebat sungguh carekarama travelling kau.kagum2..

*joseph*

Jack Lingam said...

mekasih ah. bila kau nak jadi cam aku ha joseph?

Anonymous said...

tidak lama lagi tidak lama lagi.tunggu aku beli camera mantap jap..

*joey*

Dari mana?

Analytics