Tuesday 20 May 2008

Lagu tidur untuk malam ni dan lagu siap pergi kerja untuk esok: Marie LaForet




Ini dia sebuah lagu dari Marie LaForet. Cik Marie ini lahir pada awal awal perang tahun kedua. Keluarga nya berasal dari Armenia. Aku rasa mereka berpindah ke Perancis untuk melari kan diri daripada pengaruh pengaruh tentara Merah (komunis). Marie LaForet ni pula lahir di Girone,Perancis, disekolah kan disana dan di besarkan kesana.

Bakatnya di temu ketika satu pertandingan menyanyi (Naissance d'une etoile/lahirnya bintang baru)yang dia ini sepatutnya tidak menyanyi kerana Kakak si Marie ini cuak. Lalu, beliau terus menang.

Selain dari pada menyanyi, beliau ini seorang pelakon. Aku tak kenal sangat pasal filem filem dia nanti kalau aku dah u'sha aku repot balik.

Tapi pasal menyanyi ni, dia lah salah seorang yang menolong bob dylan menjadi famous di france dengan mentafsirkan lagu si Bob "Blowin' the wind". Beliau ini banyak mencuba angin angin baru. Mula mula menyanyi lagu folk, lepas tu rock last last masuk pop (ye-ye). Pada setiap perubahan cara musiknya itu, banyak pengkritik tanya "boleh bla ke minah ni?"

Nak tahu apa dia jawab balik? Dia bilang "le temps change, la culture change. Et moi aussi/ masa berubah, budaya berubah, aku pon berubah". Cik Maria ini memang berani mencuba, dia juga boleh menyanyi lagu dalam lain lain bahasa.

amacam? boleh bla tak?

Saksikan lagu 1967 ini yang berjudul "Ivan, Boris Et moi". Lagu ini mempunyai unsur unsur musik sebelah timur (russia). Amacam ada berani ke artis artis masa depan untuk cuba cuba bunyi bunyi yang tak normal selain bunyi gong? Jaga jaga lagu ini agak catchy, bak papatah kerepek pringles, "once you pop, you can't stop"




No comments:

Dari mana?

Analytics