Thursday, 29 May 2008

Nak biji benih dam? kat amsterdam ada jual dan kat sini ada simpan



Apa kite nak buat kalau satu dunia, padi dah tade, dah pupus? Tak pun gandum dah hilang dari dunia? Tak pun pokok betik dah hilang so korang dah takleh nak isap dam guna batang betik?

Sini lah korang pergi, Pulau Spitsbergen di Norway. Pulau ni sentiasa sejuk cam ais. Disinilah orang simpan semua jenis biji benih pokok pokok dan tumbuhan kalau ada emergency.

Pada waktu ini, dorang ada 2.25 billion biji benih untuk 268,ooo jenis tumbuhan.

Kalau nak curi biji benih ni korang memang kene jadi lagi hebat dari Ocean's 13 ah sebab korang kene lalu 4 pintu besi yang tebal dan berperisai.

Jadi kalau satu hari korang je la survivor, selepas kebakaran satu dunia dan korang nak buat dunia ni kembali hijau, pergi je la ke sini.

Terima kasih.
Shafi'e Hamdan

2 comments:

Ayman Ayatolla said...

senang sket hati gua.
terima kaseh,satu pengetahuan yang lumayan.

Shafi'e Hamdan said...

hahaha untuk kebaikan bersama

Dari mana?

Analytics