Wednesday 21 May 2008

Ikan pari yang buat kepala anda mengantuk lepas jam dua


hari ni kita nak buat satu label baru dalam blog ni. Nama label ni "soru, gediga, tido" yang membawa maksud "makan minum tido" dalam bahasa tamil. Asyik cerita pasal buku, lagu, ngan movie je aku nak la tulis sikit pasal makan makan kat malaysia ni. Walhal aku ni memang suka masak, kadang kadang orang panggil aku king kari. tapi aku lebih gemar dan akan menjadi lebih manja kalau korang panggil aku jack, lingam, JL atau pun panggil aku kuzi (bukan nama sebenar). Apa apa pon ini dia aku persembahkan satu pot makan baik punya.

Meh sini aku cerita kan macam mana hari ni aku boleh sampai pulak ke tempat ini. Masa tu lebih kurang pukul satu. Perut aku memang dah memulas dan telah membunyi kan semboyan untuk metekedarah (melantak, makan, soru). Aku pegi ah dengan dua makcik dari tempat aku keje. Bukan apa, kalau keluar ngan makcik makcik kat opis gerenti makan free punya, lebih lebih lagi kalau sanggup belikan buah jambu dua ringgit untuk diorang atau pun belikan apam balik (kdg kadang apam pulang).

Perut masa ni memang lapar kaw kaw ley ya lah. Mula mula masuk ke kampung cempaka. Tengok tengok kedai sup kat dalam tu pulak tutup. Lepas tu kita roaming ah kat LDP sambil pikir nak makan apa, aku propose ah makan kat kueh teow makcik yang kat FAM tu. Tapi akak sorang ni dia malas pulak nak makan kueh teow tgh tgh hari yang panas ni.

Pastu kitorang roaming ah kat ss5 (depan giant lama). Ada satu warung lori ni, nama dia Kedai Ikan bakar Fendi. Uih wa cakap sama lu la beb, ikan bakar dia memang lost bai. Kedai ni dekat betul betul depan vitacare (yang sama lorong ngan giant lama).

Aku bedal lah ikan pari bakar yang di jual oleh encik fendi. Gila kau, dia punya saiz memang cukup cukup untuk perut seorang jantan yang agak lapar (Ikan dia la, tapi nasik memang tak penah cukup). Kat warung ni ada banyak ikan yang dia jual. Antaranya, ikan pari, ikan cencaru, ikan tenggiri...banyak lagi ah. akak yang bubuh nasik tu cakap memang laju, aku rasa mmg kerja dia menjawab apa jenis ikan yang ada. selain itu ada jugak nasik lemak dengan ayam bersalut ketumbar jintan. Setiap kali order nasi, mesti akan dapat kuah asam pedas dengan sambal asam untuk ikan bakar.

Selain ikan bakar dari "kedai lori" yang berasap ini, kedai ini juga ada jual banyak benda benda manis, seperti ABC, cendol, longan, dan banyak lagi la benda benda manis.

Tapi bagi wa tempat ini memang boleh bla la! makan sedap, perut kenyang, murah, balik opis mata pun "kenan". Lepas makan kena pulak kopi jantan dengan rokok dua tiga das, tapi kalau dah makan ikan bakar si fendi ni, memang tak dapat ah.

(aku bayar tadi 5 inggit lebih kot untuk ikan bakar, nasik, kuah, ngan air kickapoo.)

kenan- kuyu, mata mengantuk dll
roaming- ronda

Jack Lingam

No comments:

Dari mana?

Analytics