Saturday 24 May 2008

Filem Pendek Filem Guerilla!;Sape sape pun boleh bikin filem!

Kalau lu penuh emosi pasal satu benda pastu inspirasi melimpah-limpah sampai berpeluh-peluh tak terkawal sebab nak luahkan jugak gambaran kat dalam kepala otak lu,lu bikin je filem pendek.
Takde benda yang halang lu daripada bikin filem pendek pasal filem pendek nilah jenis pembikinan filem yang paling bebas.Lu tak payah pikir pasal produser nak apa.Lu tak payah pikir nak hiburkan makcik-makcik tak bekerja dan giankan drama dalam hidup mereka di waktu petang(sian makcik-makcik tu.sangap).Dan,jangan biar bajet menjadi penghalang woi.lu orang pakai je apa yang ada.guerilla je beb.yang penting cuma idea dan estetika cik kak/abang oi!toksah mengada-ngada nak jugak 70mm.BERANGAN.kalau dah tak mampu tu buat cara tak mampu.Tapi idea tu toksah la melampau-lampau sampai nak ada klcc meletup.

Eh,kalu nak boleh jugek sebenarnya,pakai miniature la(minta maaf kerana meragukan kebolehan lu orang).Semua benda lu boleh buat sebenarnya.cuma jangan harap ada adegan angelina jolie pakai skirt ketat dalam cerita lu la(kalau lu filmmaker pikir macam tu,gua tanak tengok citer lu).
Tetapi,gua sungguh,banyak benda yang lu boleh guerilla je.


Ini ada video cara buat dolly track senderey.


WOW!STEADICAM PUN BOLEH BUAT SENDIRI KE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



haiyatolla betolla.gua tak reti nak tayang video la kat sini.wei kwaidan.hang tolong taroh la!gua bagi link.

Ini video amatura oleh dua orang budak omputeh(tak habis habis omputeh) yang tak pakai bajet langsung,Akan tetapi,cooooool as fuck.



Ok gua tak suka artikel ni.Gua bukan nak tulis pasal ni sebenarnya.ini kira preface kepada dua artikel seterusnya ttg 2 short filem oleh 2 sutradara waktu diorang muda2 dulu tapi kini sudah diraikan(sorang tu terlampau diraikan).Tapi kalau gua tak sempat tulis,maka inilah artikel last gua tulis tuk minggu ni sebab gua nak masuk hutan shoot citer perang.GUERILLA BEB.

jumpa nanti ye
Ayman 'perintis Kwaidan' Ayatolla

1 comment:

Anonymous said...

cool shits.i found this on the internet too.
http://www.proletariatpictures.com/r-101.html

Dari mana?

Analytics