Tuesday 20 May 2008

孫子兵法: bukan cerita wesley snipes atau pun album bonethugs


Hari ni kita cerita pulak pasal salah seorang falsafah terkenal di muka dunia. Dia ini bukan orang putih seperti kebanyakan tokoh tokoh yang disembang kan dalam nukilan nukilan yang lalu. Orang ni juga bukan lah orang malaysia. Mamat yang terhormat yang aku nak cerita ini dilahir kan pada zaman pokok masih banyak dalam muka bumi ini. Ada kemungkinan juga, saki binatang binatang seperti dodo dan dinasour masih hidup lagi. Pendek kata, dia lahir pada tahun 544BC dan meninggal pada tahun 496BC (kalau korang konpius, sapa suruh korang ponteng sejarah form 1-2 kelas masa bawah umur dulu).

Mamat ni seorang general masa zaman dinasti wu (sekarang China) yang digelar lagenda masa zaman dinasti itu juga. Buku yang aku nak cerita hari ni adalah buku "Cara Cara berperang"/ Art of War". Buku ni kira sharp dan epic jugalah. Ada 13 tajuk mini. Kira kira kurang daripada 40 helai muka surat campur depan belakang, pasal setiap bahagian satu bahagian ada la dalam 2-4 mukasurat (kalau korang tak boleh bayangkan, tebal dia separuh buku siri doremon) . Kira nya kalau nak saving duit singgah aja kat kedai kedai buku dan baca terus dekat situ. Aku nak warning awal awal, buku ini takde gambar, jadi aku nak bilang dekat korang cara cara baca buku buku yang tak ada gambar ni; korang haruslah guna kan la kepala untuk mengimiginasi kan diri korang sebagai penulis tu. tapi jangan sampai tutup mata pula. baru boleh feel beb. ini nak feel bila atas katil ngan bila kepala sasau saja susah la, cuba feel bila dalam keadaan keadaan terjaga (bangun/sedar/ dalam kawalan).


Berbalik kepada buku encik Sun Tze ini, seperti yang dibilang di atas, buku ini memang ada 13 chapter aja. Aku boleh bagi rumusan setiap chapter kalau nak, tapi jangan la lepas baca rumusan ini korang nak bergebang dekat *jubin jubin yang korang angkut pada malam ini nanti. Buku ini bagus bukan sebab dia suruh kita berperang. Dia mencerita kan tentang cara cara berperang dalam seharian hidup mahu pun ada musuh di hadapan, di kiri, dikanan mahu pun di belakang. Dia juga mencerita kan tentang musuh musuh bawah selimut yang bersiap sedia untuk meloboskan anda.

Selain itu banyak orang yang telah membaca buku ini telah digunakan secara terbuka seperti encik stalin ketika perang dunia ke-2 sebagai contoh, ketika peperangan sedang hangat di eropah, encik stalin mengadakan rundingan damai dengan encik hitler pada tahun 1941. Walhal encik stalin mempunyai idea idea nya yang tersendiri. Encik Hitler pun menandatangani perjanjian tersebut dengan encik stalin, kerana dia sedang sibuk berperang di sebelah barat Jerman. Encik stalin bukan main happy, lalu dia terus mengarah kan perajurit perajurit nya membina kekuatan askar nya dalam jangka masa 2 tahun. Lepas semua dah siap, Encik Stalin memulakan peperangan dengan mencerobohi Poland Jerman. Lepas tu kucar kacir terjadi kerana "theory opportunity cost" telah di gunakan oleh pihak pihak bersekutu keatas pihak jerman. Dalam bahasa yang lain, pihak jerman tidak boleh memfokuskan tenteranya di sebelah barat lalu beliau membunyi kan semboyan untuk membahagikan tenteranya kepada timur dan barat. Lalu benteng pertahanan jerman mudah di bolos oleh pihak bersekutu. Jadi, apa yang aku nak katakan adalah walhal politik telah membantu orang russia dan pihak bersekutu menang dengan melalui teknik teknik berpolitik. Politik ini adalah salah satu 5 pekara yang di bincang kan dengan mendalam. 5 pekara tersebut adalah

1. politik
2. keadaan cuaca
3. keadaan geografi
4. komander
5. doktrin

Selain kegunaan dari unsur unsur ganas, prinsip prinsip buku ini memang elok diamal kan untuk kehidupan seharian dan buku ini memang ada kaitan dengan perniagaan walaupun perniagaan anda sekangkang kera.

sila lah beli atau baca (bak kata orang kolumpur; chekedaud ah!) buku ini kerana buku ini boleh bla!!

JL

*JUBIN= perkataan sopan untuk BOHSIA ataupun Chiaa`

No comments:

Dari mana?

Analytics