Wednesday 28 May 2008

Mulatu Astatke: Cikgu Muzik Harvard

Ari ni kita cite skit pasal cikgu muzik yang otai ni. Bkan otai yang bleh buat solo macam man kidal, main bass macam pacai, pun main dram macam yazid, pakai seluar cerut macam the strokes. Ini dia seorang otai yang dapat mengkompos lagu dan menulis lagu lagu yang bertema etnik. Pak ngah pon kalah bai.

Ini dia, Abang Mulatu Astatke yang berasal dari negara jiran Somalia ia itu Ethiopia. Dia ni kiranya, memang peneraju utama musik tradisional Ethiopia. Beliau ni di lahir kan pada tahun 1943 di bandarraya Ethiopia yang bernama Jimma. Lepas tu mamat ni chow london kemudian ke New york dan lepas tu menjadi student Afrika pertama yang dapat menerus kan pelajaran di Berklee College of Music, Boston. Lepas tu apa lagi, dia rojak kan bunyi bunyi jazz dan bunyi bunyi latin dengan muzik tradisional Ethiopia. Selalu nya benda benda fusion ni memang susah nak bagi boleh bla. Sebagai contoh Speghetti masak lemak cili api, Bubur kacang yang berkuah Strawberi dan macam macam lagi benda benda fusion yang telah di reka.

Pendek kata, mamat ni memang seorang yang berpengaruh di dalam dunia Jazz ini. Kiranya dan pendek kata, kenny G pon tak se -influential dengan mamat yang penuh kreatif dan low profile di arena muzik walaupun sudah banyak bahan bahan telinga yang telah di tulis dan di kompos oleh abang Astatke.

Laman myspace Abang Mulatu

Jack "yeay dapat gaji" Lingam

No comments:

Dari mana?

Analytics