Sunday 25 May 2008

Cukuran Maut Martin Scorsese

GUA KEMBALI DARI PERANG PERFILEMAN!
ataupun perfileman perang sebenarnya.
Itu hari gua crite dalam artikel 'Filem pendek:filem Guerilla' yang gua nak paparkan dua filem pendek dari dua sutradara terkenal sebelum mereka terkenal.Tapi gua rasa gua nak cerita pasal tiga filem pendek lah.Satu yang mudah,manis dan berbajet rendah.Satu lagi yang kompleks,heavy dan ber-estetika mendalam(dan berbajet rendah) dan satu lagi yang mahai.(mahal).Ini yang heavy dan kompleks punya.
Sekarang lu orang tontonilah filem pendek pasal perang yang tarak bajet teruih.tarak letupan.tarak pi jauh jauh masuk hutan.tarak krew menangih kena sedut darah dek lintah macam aku kena kelmarin.Nilah filem pendek yang gua habaq kat lu orang itu hari.Filem pendek yang dibuat oleh Sutradara Martin Scorsese sebelum dia ada bulu pelir.
Hanya kebijaksanaan dan kreativiti dalam memilih shot dan kandungan suatu shot itu(atau istilah filem,dan juga bahasa perancis,'mis scene sin') yang mempergempakkan cerita ini segempak cerita perang Bukit Kepong yang dibintangi Jins Samsudin dulu(sekarang dah jadik senator).
Filem pendek ini bertajuk 'The Big Shave' tetapi ia juga mempunyai tajuk alternatif iaitu 'Viet 67'.Ini sebab abang Martin Scorsese dulu nak penonton kaitkan filem pendek dia ni dengan perang vietnam kot.
Lu orang cubalah tafsir gambaran ni,macam manolah cerito ni buleh jadik cerito porang eh.



Hoho..hangpa pikiaq laaa..

Ayman'half kedah half nogori' Ayatolla

5 comments:

Anonymous said...

mamat ni memang ada ciri ciri askar

Anonymous said...

berita hangat.seorang pembikin filem dari malaysia,Ho Yu Hang(Rain Dogs) baru je dijadikan 'protege' Martin Scorsese.dia diskover oleh martin scorsese kerana meninggalkan komen di atas itu.ya.saudara tito itu adalah Ho Yu Hang.

rugi korang tak diskus cerita ni.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

http://www.nst.com.my/Current_News/
SundayPeople/article/CinemaTheatre/
20080524151508/Article/index_html

tengokla ni.jeles siod.

Anonymous said...

updet: ini minah yang dipilih sebagai 'anak murid' scorsese. http://www.rolexmentorprotege.com/en/film/celinamurga-protegesinlocarno.jsp

bukan ho yuhang ya.

Dari mana?

Analytics