Saturday 17 May 2008

A Clockwork Orange



Siapa yang tak tahu cerita filem experimental dan psykedelik British ini (A CLOCKWORK ORANGE). Filem yang di buat oleh seorang direktor yang terkemuka di dunia filem (STANLEY KUBRICK). Tetapi tahu kah anda bahawa filem ini ditulis oleh seorang penulis yang profilik. Namanya Anthony Burgess.

Si dia dilahir kan pada tahun 1917. Pada waktu mudanya beliau sambung belajar ke University of Manchester. Kemudian beliau masuk menjadi tentera di dalam sektor Royal Army Medical Corps. Beliau di telah distesen kan di Gibraltar selama beberapa tahun.

Setelah itu beliau kembali ke England dan menjadi guru bahasa Ingerris. Setelah beberapa tahun menjadi guru di Bournemouth, beliau dipanggil untuk temuduga untuk dijadikan guru bahasa ingeris di negeri negeri koloni. Kemudian, beliau terpilih untuk menjadi "Colonial Officer" di Malaya. Tugas tugas yang diberikan kepada beliau adalah menjadi pentadbir pelajaran dan guru bahasa ingeris di dalam Pusat pentadbiran Koloni ingeris. Beliau di stesen kan di kolej melayu kuala kangsar untuk mengajar bahasa ingeris.

Buku Malayan Trilogy ini mengisah kan pengalaman encik Burgess di Malaya pada zaman kolonial. Terdapat 3 novel dalam buku ini. Judul Judul nya adalah :-

  1. Time for a Tiger (Masa untuk minum tiger Beer)

  2. The Enemy in the Blanket (Musuh dalam selimut)

  3. Beds in the east (tilam di timur)

Buku ini memang boleh bla!! Terdapat beberapa episode dimana beliau mencerita kan tentang terdapat berapa banyaknya terms yang digunakan oleh orang melayu untuk SEKS, antaranya adalah jama, ancok, berjima, asmara, bersetuboh, ayut, ayok dan banyak lagi.

Selain itu, ada juga sketsa dimana beliau menceritakan pengalaman beliau ketika bersetuboh dengan perempuan India ketika beliau di kuala kangsar. Selain itu, beliau juga menceritakan pengalaman beliau ketika beromen dengan seorang pelacur di Malaya selepas anak si-pelacur pergi mengaji.

Banyak lagi pekara pekara yang agak lucah tetapi boleh bla!! untuk dibaca oleh khalayak ramai.

malang sekali buku ini adalah haram di Malaysia. Tetapi saya ada terjumpa buku ini di Kedai buku di KLIA. Buku ini boleh dapat dengan mudah sekali di England. Saya harap kawan kawan di sana tidak melepas kan peluang untuk membaca buku ini.

1 comment:

Anonymous said...

hello

mane blog?x sharp dh la lu org ni.
nway i d dpt buku ni n i kt uk.he2
xsbr nk bace ps xm.

adios~

Dari mana?

Analytics