Saturday 9 August 2008

Ngan Ying eh Yin & Yang

aku rasa bila lu tgk tajuk nukilan ni pasti lu orang ingat abang jack ni nak tunjuk kehebatan dia berbahasa siam.

apa apa pun wa nak tulis satu nukilan kepada kelibat dan sahabat tentang perang yang sedang meletus dia negara Georgia. Bukan US bai, ini dekat ngan banjaran caucasus. Mengikut surat khabar yang terpapar, 2000 orang telah maut kerana di bedil pesawat pesawat mig- atau sukhoi russia. gila beb, tengah happy happy tgk TV siaran langsung olimpik dari Peking, tetiba ja electrik tadak, lepas tu panik pasang lilin tiba tiba bangun pagi tengok lu tido bertilam konkrit.


bak kata tolstoy, "war and peace". Selepas membaca buku itu, dia telah menegaskan bawaha kehidupan bukan lah kehidupan tanpa keamanan dan peperangan. Kalau takda perang atau takde keamanan memang hidup lu memang macam cerita yang tak boleh percaya lah. kalau lu baca buku pasal sang kancil pun ada juga konsep, war and peace. kalau lu baca pasal buku si kura kura dan sang arnab pun ada pasal konsep war and peace apa tah lagi kalau lu tengok cerita "Remp-it" pun ada juga pasal war and peace. bak kata mat mat kereta... baru balance bai..

Mungkin perkataan war atau perang itu terlalu abkstrak, teori ni memang dah berjaman dah dalam kepala ah seng dan ah so. teori ni nama dia yin & yan (y&y). ala yang cam kungfu punya sign tu hitam putih tu bai. tak kan tak tau, lu orang tak layan "LMF"? tapi band LFO tarak la ying and yang punya simbol.

yin yang berwarna hitam membawa maksud re-chil, trankil, sejuk, aman, sunyi dan ketenangan.
yan yang berwarna putih bermaksud panas, kering, bencana, api, dan resah.

so, kiranya, perang dan aman mmang telah menjadi hukum alam sejak dunia ini di buat bai. memang tak boleh lari lah kira. macam pembangnan juga. kalau takda pembangunan memang negara kita ni masih hijau dan boleh gi jalan jalan dekat templer park sambil tangkap ikan tenggiri ah kira. Sebagai contoh, negara amerika tak masuk perjanjian kyoto yang asal nya hendak mengurang kan pencemaran dunia ini. kenapa dia tak masuk bai?sebagai sebuah negara kapitalis, memang percaya kalau zero pollution memang zero development bai. bebal tak bebal? macam konsep yin and yan jugak. kalu zero yin memang zero yan ah.. pendek kata itu dah boleh jadi kiamat. mungkin idop kat dalam syurga la kot. kalu semua benda nak ijau je.

apa apa pun kami dari blog ini menyampaikan salam terhadap saudara yang berada di sana yang ,islam (sunni & shiah), hindu, orthodox, protestant, katolik, buddist, sikh, ahli ahli sufi, da n lain lain supaya tabah hati dan yang ada di peking, buat la riot sikit bai, agong malaysia ada sana, ngan bush pon ada sana.



yang ignoran


Jack Lingam

3 comments:

Anonymous said...

wei blad, kak dela?? hmm.. wa rasa dlm fokus kita di zon konflik south otessia-georgia ni, perlulah diambil kira dimensi domestik untuk membicarakan apa yang sebenarnya berlaku antara kerajaan pro-imperialis georgia dengan russia..

wa percaya ramai merasakan saakashvili patut dibicarakan susulan ossetian genocide yang telah mengorbankan 2,000 nyawa sebelum russia melancarkan serangan balas mereka. tapi kita perlu faham bahawa member merupakan satu-satunya pemerintah pro-kapitalis georgia baru yang berani untuk menentang russia apabila tiada sesiapa yang berani untuk berbuat demikian.. bush cakap kotey boleh ah bai.

untuk pendekkan cerita, kerajaan baru pro-kapitalis georgia hanyalah boneka semata-mata dibawah penguasaan u.s-imperalisme. kita juga tahu bahawa u.s dan russia merupakan dalang disebalik tabir agenda diantara kuasa-kuasa mutlak dunia hari ini..

logiknya, dengan russia menjadi sekutu iran di dalam agenda program nuklear iran, georgia
dilihat sebagai tindakbalas amerika terhadap kemaraan iran di bawah sekutu russia. sekarang ini pula, hugo chavez sedang berunding dengan russia untuk membawa masuk pelancar roket missil dan arteliri dari iran sebagai tindakbalas mereka terdahap missil u.s di republik cech dan poland.

wa rasa bush bersama sama intelligentsia u.s tengah main kayu 3 ah dengan russia sekarang kan.. sebagaimana leftist intelligentsia di top boyz juga telah bersetuju situasi yang berlaku di zon-zon konflik bekas soyuz sovetskikh sotsialisticheskikh respublik ini adalah hanya untuk memberi tekanan dan juga kerahan tenaga bagi mengalihkan tumpuan russia dari agenda utama, sebagai contoh iran...

this is the preface to ww3.

Jack Lingam said...

aku rasa la gak ini preface ww3. itu pasai banyak abang abang yang G-A-Y kat kl skarang. semua nanti mau lari military service kut nanti bai...

Anonymous said...

sadly, in between these talk of polarities -- war and peace, rise and fall, ignorance and competence -- peacekeepers and civilians are being killed as u had enlightened, it is the rule of humanitarian.

pacifism alone won't work. a pacifist with violence tendency? that would just be another polarity and contradiction.

it is that which sums up the whole agenda going on around us. authoritative yet surrealist journalism (bbc, cnn, reuters) manipulating the real world stake. the kind of ying and yang which plays its balance until it could no longer sustain itself, eventually.

well... until then, i just re-chill and laugh at them gay bastards while they are still parading proud in trousers with rear zippers.

until the day comes, we shall re-chill and eat good foods while buns and guns do not come together in sandbags and a bag of rice would not get us killed.

and when the day comes, in which utopian is regarded dystopian, i would still re-chill while shouting 'ARTILLERIE, FEUUU! TANKS EN AVANTTT!!!'

sorry ah aku tengah intense bai tadi berak aku revisit pushkin's napoleon.

Dari mana?

Analytics