Saturday 30 August 2008

Pergerakan Rekaan Memphis: Bukan Dari Amerika



Apa citer semua? Sebelum aku mulakan apa aku nak cakap sikit tentang satu movement dari 80an ni, aku nak ucapkan selamat menyambut Hari Merdeka kepada rakyat Malaysia dan ingat- ingat atas sifat- sifat positif yang kita kena pupuk dan saling tegur- menegur dan bantu- membantu satu sama lain, tak kira rupa, warna kulit, bangsa, saiz badan dan sebagainya. Yang kelas atasan tu, jangan asyik marah waiter kalau makanan ko lambat, ingat dia tu waiter, kalau ko bengang, marah chef, dia itu hanya bertugas untuk ambil pesanan dan handle suasana restoran. Awek- awek seperti Dina Sofia Heritage Row yang nak kawin tu, jangan marah-marah juru solek bila ko nak bernikah tu, aku tahu ko yang bayar dia, tapi ko kena appreciate skill dia, cakap macam manusia ngan dia, bukan cam orang gaji yang ko nak solek.

Aku bengang gak ngan budaya negara kita dan sektor servis. Cam tukang jahit, ko selalu sound dia nak benda cepat, tapi ko tak berterima kasih akan tugasnya yang tapper seluar ko, yang singkatkan seluar panjang ko. Kat negara Eropah, orang- orang sektor servis dikatakan agak tinggi profilnya. Macam orang yang buat blazer dan seluar tu, kalau tukang jahit tu kata diorang siapkan dalam masa 6 minggu, orang- orang kaya Eropah terima bai, dan jugak terima kasih atas penerimaan diorang dalam membuatkan blazer untuk orang-orang kaya ni. Itu kita kena renung- renungkan. Nak kata kita berbudaya ke tak. Tapi fikir balik, ramai juru solek tanah air tu aku tak tahu nak panggil abang ke kakak sebab diorang pun memang lain maciaammm ah.

Jadi kenapa abang Kwai nak cakap pasal Pergerekan Rekaan Memphis ni:
Oh ya, kembali kepada topik kita, pada zaman 70an, banyak benda- benda yang post Bauhaus dan semua benda terlalu sharp, terlalu brutal (ye, zaman tu pun arkitek ada pergerakan brutalist) dan takde kegembiraan dan benda yang menceriakan dalam rekaan.

Jadi Pergerakan ini (Memphis, nama tersebut diambil dari Bob Dylan) ingin menukar konsep tersebut. Dan mereka bukan reka produk yang baru, tetapi proses pemikiran yang baru. Diorang lebih terpengaruh kepada Art Deco dan Pop Art ( Mesti awek suka kan, sebab ada produk- produk yang agak 'cute' dan boleh memuntahkan abang Kwai )

Pada citarasa abang Kwai, aku tak minat sangat produk- produk diorang. Tapi aku suka akan proses pemikiran yang lain yang membolehkan kita keluar dengan produk- produk yang lain rupanya. Orang Malaysia ingat kadang- kadang kreatif tu ko kena jadi gila atau buat produk yang terlalu lain. Bukan, proses pemikiran yang kreatif tu pun boleh dilabelkan sebagai kreatif. Ko tak leh fikir benda sama je, penyelidikan ko kena lain. Malaysia ada banyak bahan- bahan mentah yang kita boleh selidik dengan teliti dan kos nak buat kat negara kita pun murah, jadi apa lagi, cuba ah buat pergerakan rekaan baru. Aku yakin dengan anak- anak muda kita, tapi kita cuma kena ada otai yang boleh ajar pemirkiran kreatif dan selidik dengan betul, dah la negara kita muda, merdeka pun tak la lama gila, jadi sama- sama berazam untuk menghidupkan sebuah pergerakan kreatif yang bukan macam Bon Zainal. Hidupkan zaman otai- otai pereka negara kita seperti Jimmy Choo, Hjias Kasturi dan Ken Yeang. Adios, Assalamualaikum

Ingat! Kita boleh baii!!

Kwai Pumacat

No comments:

Dari mana?

Analytics