Saturday 26 July 2008

Single Minggu Ini



Slipknot- Pyschosocial

OK Bawak bertenang, korang ingat blog ni dah songsang ke apa. Tapi bagi aku terangkan dulu. Slipknot ni, ditubuhkan masa zaman- zaman nu-metal tengah panas dulu, dan gig-gig kat KL tu semua, semua tetiba nak jadi nu-metal. Tetapi masa trend dah berubah emo, tetiba band- band nu metal ni gerak Emo lak. Pe cer?

Pada pendapat aku, Slipknot boleh bla kerana pada 90an ke atas, mereka telah alter bunyi metal kepada ciri- ciri yang lain. Ye, dia bukan se-keras, atau agak 'radio friendly', tapi siapa nak bertengkar dan berdebat tentang evolusi? Aku tak nak, dan kalau ko nak, mungkin dalil-dalil korang agak cetek, cakap pasal tak sekeras, atau tak macam dulu.

Contoh kugiran Beatles. Dari lagu macam Hard Day's Night kepada Sgt Peppers dan album Revolver, bukankah itu juga evolusi muzik pop? 

Kugiran se-tight mesin macam Slipknot dan kehandalan mereka untuk bermain semua jenis metal dari trash, ke melodic ke death ke black, diorang akan mendapat cop sebagai salah satu kugiran yang penting dalam kategori kugiran atau metal ini. Pada zaman sekarang, industri muzik tak bagi peluang dah untuk satu term dipanggil 'longevity', jadi bila ko dah buat satu 'institusi' dalam muzik anda. Confirm lu penting.

Single ni memang matang bagi aku, terdapat skala atau riff dan groove dari semua jenis kategori metal dan disaluti dengan korus yang agak 'sing-along' untuk mendapat kelulusan permainan radio. Bukankah itu genius? dan dalam aspek tertentu , berani. Slipknot, korang boleh bla sebab korang adalah apa kugiran sebenar, iaitu bermain muzik seketat mesin dan mempunyai imej yang akan kekal dalam ingatan orang seumur hidup.

Kwaidan Tarmizi "rock" (takdelah)

1 comment:

yoshz said...

woho!! bila full album nak kuar?

Dari mana?

Analytics