Saturday 5 July 2008

Hidupku Indah Jua La Vita e Bella

Pening.Sedih.Tertekan.Mungkinkah ini saat-saat pre depression yang jack katakan?
biasanya gua lepas tekanan dengan meluahkan perasaan
gua kat lu orang dalam blog ni,tapi camane nak bikin,gua ditanam hidup-hidup oleh bil itu dan bil ini termasuk lah bil internet gua.Gaji gua pun tak keluar-keluar jugak,jadi gua mintak bos gua advance RM2 untuk gua gi cyber cafe untuk memberi gua setitis harapan untuk kebahagiaan.

hey y'all.gua rindu you all semua.

Selain dua keping duit seringgit,benda lain yang bagi gua semangat nak boleh bla semula adalah cerita penuh dengan harapan Roberto Benigni,'Hidup Indah Jua' atau 'La Vita e Bella'.
cerita klasik yang agak popular dan mesti tonton.

Latar masa cerita ni waktu lewat 30an dulu.Budak-budak sekarang selalu mengaku fesyen diorang fesyen hippie 60an lah,rocker 70an lah,lap sap 80an lah takpun grunge 90an.Sekarang gua nak umpakan masa kita ni dengan zaman menyayat hati 30an dan 40an.
Waktu ni,askar fasis Jerman sedang membunuh berpuluh ribu nyawa dengan selambe sambil senyum ketawa.

Di Itali,Guido Orefice (Roberto Benigni) dan anaknya Giosué ditangkap askar Jerman dari kehidupan senang sederhana mereka dan dibawa ke kem tumpuan.
Kat kem tumpuan ni,Guido memberi ilusi kepada anaknya yang diorang dalam satu permainan yang kalau diorang menang,KERETA KEBAL jadik milik derang dua anak beranak ni.Cara Guido
hiburkan anak dia dalam kem tumpuan ni memang p
intar dan boleh bla.Diorang dua anak beranak ni jadi dua orang paling ceria kat dalam kem kematian.


Kalau lu jangka cerita ni cerita drama sedih,jangkaan lu dah terbabas.Cerita ni cuma tirai latarnya sedih tapi kalau lu tak terperangkap dalam kotak lu dapat hargai kebolehan Roberto Benigni memanipulasi realiti untuk kegembiraan dan kebahagiaan.Gua rasa bakat Benigni ni serupa bak teori Aristotle.Kebahagiaan tu terserah kepada keupayaan manusia untuk mengkontemplasi realiti.

Jadik sekarang gua dah boleh bla dan menulis semula tak kira keburukan sekitar gua.

Ayman 'bak datang la' Ayatolla

No comments:

Dari mana?

Analytics