Saturday 19 July 2008

bahan letupan hidrogen: Codename Ivan

kalau lu hisap cendawan ni gerenti cair otak lu!
geng, sejak kebelakagan ni asyhik cerita pasal ekonomi, politik.. aku pon dah bosan dah. ini dia aku nak cerita kan benda benda yang boleh bla la kira bila lepak ngan ada blad ni sorang. apa apa pon benda yang wa nak cerita ni pasal bahan letupan yang nama nya Tsar Bomb atau Bom maharaja, RDS-220 (negara negara eropah) atau nama kekunci nya Ivan. Gila bai, bom ni sebuah bom hidrogen yang agak lost la kira. Bom ni dikenali sebagai bom nuklear yang terbesar, terkuat dan skala radiasinya yang agak besar, kiranya kalau kena kat london, central london terbakar dan bandar bandar jiranya seperti hertfordshire, essex, croydon,reading akan terbakar. kira kira kawasan yang akan terbakar setelah bomb ni terbakar ada la dalam skala 62 kilometer.

Bom ni di reka bentuk untuk ada kekuatan 100 mega tan bom TNT (kalau kat malaysia ni cam mercun cina atau pun mercun papan; tapi lagi besar: kalau korang tak tau orang yang buat "noble peace prize" tu orang yang reka TNT, Alfred Noble kot). Bom ni di buat oleh kerajaan bersekutu soviet. Oleh sebab untuk mengelakkan kesilapan teknikal, bom ni telah disiapkan dengan mempunyai komposisi 50 megatan bom TNT.

Apa apa pon korang jangan sangat cuak pasal kat dunia ni dua bijik bom tsar yang telah siap di bina. satu telah di letupkan di utara rusia, sebuah tempat di namakan Novaya Zemlya, kira nya tempat ni memang tak de penduduk tempatan.

Menurut fakta, batu batan danbukit bukit telah hancur menjadi abu bila bom tsar telah selamat di letup kan di kilometer 4 sebelum cecah ke permukaan bumi pada 30 oktober 1961. Lagi sebijik ni macam design casing aja, tetapi isi nya bukan lah nuklear, tetapi mungkin kekacang atau pun pasir pasir. Lagi sebijik bom ni dipamerkan muzium nuklear di sarov.

Bom ni dicipta tetapi tak direkrut oleh general general kerajaan soviet, sebalik nya, ia dicipta untuk menggerunkan friend friend mereka di amerika syarikat.


jack lingam

No comments:

Dari mana?

Analytics