Wednesday 25 June 2008

Kenapa Harga Minyak Naik? !!Blog of the Month!!

sasau bai!


sejak kebelakangan ni orang kat KL asyik cerita pasal minyak. Yang boring nya tu, semua cerita pasal benda yang keluar kat paper "nst, the star, Utusan dan the sun kecuali surat khabar kosmo- pasal kosmo tak cite banyak pasal minyak". Yang bosan nye semua nya dapat informasi dari reuters. Dan tak penah buat research dalaman tentang hal ini. Jadi hari ni abang Jack nak Cerita sikit pasal minyak dan ape cite bai pasal minyak ni. Jadi korang baca lah post ini dan hari isnin depan atau pun esok kalau korang lepak kat la bodega ke makan breakfast dengan member member kau, korang boleh la cerita benda ini dan diorang pasti akan cakap 'ye ke bai?' sambil menghembus asap rokok gulung (RM0.35) daun nipah... iqra' dan bacalah

aku tahu ramai dikalangan anda marah dan pening apa bila harga minyak naik. Dahla masa baru lepas cuti sekolah. Mana la orang tak marah. Masa itu baru je baru bawak anak anak ke destinasi destinasi cuti seperti cameron highlands, strawberry park, genting, Johor, siam, golok, kelantan, Langkawi. dah la diorang cuti dua minggu. Mesti la paling lama amik cuti pon seminggu. Kalau nak kira kan, hari hari diorang cuti mesti ada aktiviti aktiviti yang di organize oleh ibu ibu yang duduk rumah dan para guru guru yang tak kerja masa cuti sekolah. Itu semua pakai duit bai. Baru je happy happy, harga minyak pulak naik................

so apa penjelasan PL?aku pon tak tau.. yang aku tau dia buat kita macam orang bangang dan cerita la pasal harga minyak di saudi, uk, us, sngapore, venezuela, dubai, france dan tempat tempat lain yang orang guna minyak. so apa cite dengan minyak ni sekarang?

Minyak memang sekarang sumber utama sejak revolusi perindustrian dan penemuan minyak di US oleh orang eropah bergiat dalam operasi imperialisasi di negara seperti Amerika, timur tengah dan asia. Tapi zaman dulu memang kureng sikit research pasal effisiensi minyak. Kiranya Vpower semua tu masih idea lagi oleh pihak shell, tetapi scientis nya tak ada lagi (kiranya macam ni lah).

So, meh sini kita cerita sikit pasal ekonomi. Apa pekara yang pertama buat harga kelam kabut? Permintaan dan pengeluaran (demand and supply). Sebagai contoh macam sekarang harga beras di Malaysia. dah naik lebih kurang 70%. Pasal ada broker yang beli beras banyak banyak, lepas store kat kilang banyak gila dan lepas tu bila harga dah naik dia jual. Macam itu lah kalau nak jadi kaya cepat. Tapi memang bikin orang panas lah. Pasal minyak ni pulak memang lah sama. Pasal orang beli minyak bukan beli cash. Semua nak rendah kan risiko variasi harga minyak.

So apa cara nak rendah kan risiko lebih lebih lagi dalam dunia trading ni. Istilah dalam bahasa omputih ialah "hedging" tapi dalam bm aku tak tau la pasal tak blaja dalam BM dulu. Dah baca lom link tu? kalau tak nanti korang lost bai.

Banyak teknik teknik hedging ni, antaranya ialah "Futures contract" dan "foward contract". Dua dua konsep ni sama je. Yang bezanya adalah satu untuk nilai matawang dan lagi satu adalah untuk komoditi seperti minyak, gangsa, bijih timah dan lain lain. So macam mana nak guna atau nak dapat kan kontrak ni semua? kontrak futures boleh di beli bursa yang jual futures. Kalau kontrak foward pula, boleh beli atau dapat di Bank bank negara, seperti bank negara malaysia, FED(US), Bank of england, EUbank dan semua bank bank negara.

So ape benda menantang ni semua? korang mesti dah tertanya tanya. Pasal PL ada gak cerita pasal futures. Ada ke dia suruh hentikan sistem ini? dia ingat dia siapa? siapa saja kenal PL. Lagi satu dia cerita pasal futures lepas tu expek semua orang faham apa itu futures? Gila ke? lain la cakap pasal senapang 5:1 (para) - itu pon orang orang yang main counter-strike je tau. no skool lah mamat ni.

anyways, meh sini cerita pasal futures dulu. apa apa jom re-cap. Futures ni sebuah instrument untuk hedge kan risiko para pedagang pedangang komoditi. Seperti contoh, minyak. Macam mana nak practice. mula mula kita gi jumpa tauke komoditi...

Situasi di sebuah office broker minyak. Hassan Marican (HM; CEO petronas) datang ke sebuah office broker minyak (BM) di New York Mercantile Exchange (NYMEX) untuk beli minyak.

HM:bro nak bli kontrak futures minyak? boleh?

BM:bila mau angkat? belapa ballel lu mau beli? mana mau angkat? mana punya mau? "brent crude(north sea)?? Minas (indonesia)?? WTI (west texas intermediate)??Dubai-Oman?? Tapis (minyak malaysia)?? Opec Reference Basket (minyak OPEC)??

HM: eh, saya tanak beli minyak Tapis lah. Itu saya punya minyak.

BM: oh ya saya lupa la... itu pasat la u punya muka manyak familiar. Itu hari u keluar tv kan?

HM: haah. Apesal? nak autograf ke?

BM: tak apa. nanti sudah deal saya dapat u punya autograf la dalam kontrak ini. So minyak apa u mau?

HM: russia punya minyak ada tak?

BM: Ada ada. tapi sekalang talak stok la kawan. itu elopah punya orang sudah booking lama. France bili minya russia satu tahun $usd 5 billion kawan. U misti mau tunggu satu tahun 5 bulan nanti ada, kila kila, dlam November 2009. Mau bikin itu kontrak?

HM: Berapa harga kontrak? U spekulate harga berapa dalam nov. 2009??

BM: saya sini spesel, kontrak saya charge dalam
$0.01 satu tong dan $10 satu kontrak (satu kontrak 1000 tong). Berapa u mau?

HM: malaysia pakai satu hari 500,000 tong minyak. you rasa 6 bulan punya consumption berapa mau angkat?

BM: hmm. kalau itu macam, tambah variance sama demand naik, saya rasa u angkat 100 juta barrel lah (dengan status china punya ekonomi skarang, China guna berapa billion barrel bai setahun). Mau tak ?

HM: ok jugak tu... Berapa u charge satu barrel?

BM: sekarang minyak russia (russian export blend)
$104.25 (as at 4th June 2008/ tapi harga minyak lain masa tu 135$ ;minyak russia murah pasal ia mempunyai kualiti yang berbeza - boleh kata rendah), saya punya analyst rasa dalam 1 tahun 5 bulan nanti, harga naik ...hmmm... ok la cincai la $200 pasal saya mau you punya autograf..

HM: ok, you sedia kontrak nanti hantar dekat KLCC ok?

BM: ok boss

ha macam ni la diorang main ngan harga minyak. Selalu nya kita akan practice kan kontrak itu bila harga minyak lebih daripada kontrak itu. Kiranya, kalau dalam masa satu tahun 5 bulan nanti, kalau harga minyak, naik 210. Encik HM akan praktis kan kontrak itu untuk beli minyak sebanyak 200 usd walau pun harga itu naik kaw kaw leya. Tetapi kalau harga kurang kiranya 180, HM mungkin akan beli tapi kene konsider nak angkat ke tidak (kene bayar ikot kontrak), pasal minyak ngan cash kurang sikit pasal supply dan permintaan orang ramai yang lain macam (kiranya macam ko kat cyber cafe nak main dota, dengan hampa nya, kat cyber cafe tu full pulak, kau pon kena la letak nama kat waiting list tu) lain la kalau kau nak sogok tauke minyak kasik jual kat kau, tapi kena bayar extra lah. Bkan beli 100- 200 liter ini beli juta ni bai.

Selain itu, isu nilai mata wang. Dah la harga nilai USD yang agak kelam kabut membuat kan harga minyak yang merengek macam lipan kena garam. itu juga menjadi satu faktor kenapa harga naik. Kebanyakan orang beli minyak guna futures, lain la kalau kau owner kawasan minyak itu tersebut. Oleh sebab futures, harga USD tak kan sama je bai, dari hari ni sampai setahun 5 bulan lagi. *hint* mungkin naik RM 4 /$1 USD dalam masa depan. Jadi, walaupun encik HM dapat beli dengan harga 200$ tetapi exchange rate yang banyak ragam ni menambah kan risiko dan harga minyak kepada pengguna terakhir minyak petroleum (end-user) sebagai contoh pemandu kereta, tauke kilang dan pengguna lip balm dan lipstik. Oleh itu la benda minyak ni memang takde siapa boleh kawal.

So selain itu apa lagi issue- issue yang kronik? antaranya adalah supply minyak yang berkurangan.Aku tak tahu la berapa lama dan berapa banyak minyak yang tinggal pasal wa bukan pencipta alam semesta ini. Tetapi aku rasa orang selalu mis-interpret apa yang selalu di keluar kan oleh media. Mangkuk mangkuk green peace yang suka buat heboh pasal sayangi dunia suka masuk campur dalam hal minyak kerana nak ada suasana yang lebih nyaman seperti zaman dahulu kala. Oleh itu, timbul lah isu isu seperti minyak kurang. Yang kurang nya bukan apa. Supply yang kurang. Yang dimaksudkan dengan supply, dalam konteks orang orang minyak iyalah jumlah pengeluaran harian. Sejak akhir 90 an memang isu ini sudah mengelegak semula selepas isu 1997. Harga minyak tak penah turun dari $60 USD.

Masuk tahun 1999, pengeluar terbesar di amerika- venezuela, hugo chavez jadi PM sosialis kedua dua benua tersebut selepas Fidel. Apa lagi mamat ni. Memang tak jual minyak kat negara yang pro USA. Bangunan Repsol (kumpulan Minyak Spanyol) dan loji loji repsol terus tukar hak milik dijadikan milik Kerajaan venezuela. Hanya jual minyak kepada negara negara tertentu. 3-4 tahun lepas dia ada datang KL. Tak tau ah cerita apa? tak silap pasal isu perubatan.

Tetapi siapa paling banyak guna minyak kat dunia ini? Top 5

1. USA -20 juta barrel satu hari
2. China - 6 juta barrel sehari
3. Jepun - 5.5 juta
4. German-2.65
5. Russia -2.5

antara 5 itu, satu je yang buat keluar minyak - Russia. yang lain buat asap. kalau tengok kan, siapa pengaruh minyak dunia? US lah. Dia guna banyak, 2o juta sehari diguna kan, memang patut di nomininasi kan dalam USD pon harga minyak. Kalau nak guna kan dalam EURO pon tak tau lagi macam mana? dah la european union masih kelam kabut dari segi internal nya.

Kiranya, supply minyak selepas Chavez masuk ke venezuela memang mempunyai impak tsunami jugak lah kepada US. kiranya kontrak futures yang dibuat oleh broker broker yang supply minyak venezuela itu memang boleh buat cebok berak je bai. Bukan nya sedikit bai, tetapi banyak. So kalau dah venezuela dah tak nak supply kat US tak kan la saudi nak ganti kan venezuela kepada US? mana boleh bro. impossible. Possible tapi bukan dalam jangka masa pendek. Pasal satu hari setiap pelantar boleh korek jumlah minyak yang specifik. Kiranya kalau diameter straw yang sedut minyak dalam muka bumi ada lah lebih kurang 1 meter, dalam satu malam dia boleh sedut banyak mana bai..

Jadi, oleh sebab US ni negara paling kaya kat dunia, dia pusing pusing lah mintak harga lebih tinggi, supaya supplier akan pergi kepada Tauke minyak dari US sahaja! Walau pun kontrak kontrak futures yang di beli oleh pedagang pedagang lain, bila nak beli kontrak futures masa depan akan lain lah pulak cerita nya. Yang jual kontrak ni pula broker. Memang lah kerja dia nak spekulate spekulate dan spekulate.. Memang harga akan sentiasa naik lah bai! kerana preferansi kepada tauke minyak amerika.

Oleh sebab itu, long term plan US adalah carik minyak dan bukan beli minyak. Itu lah yang terjadi kepada Iraq sekarang. Sampai skarang pengeluaran minyak kat IRAQ memang lagi kurang masa zaman pemerintahan saddam. itu sebab harga makin naik dan naik masa tahun 2004-2005. Kalau tak settel kan harga minyak ni dan tak cari pengganti minyak ni dalam masa terdekat MEMANG Tak boleh bla la kira. Tapi info ni semua boleh bla la kira!

Secara zahirnya... ISU MINYAK NI MEMANG SERONOK KALAU DI FIKIR KAN TETAPI KALAU NAK BAYAR MINYAK MEMANG PANAS JE AH KAN. APA APA PON KEPENTINGAN MINYAK DALAM ZAMAN KITA SEKARANG NI MEMANG BESAR DAN MEMANG BOLEH BLA LA KIRA. KALAU TAK NAK NAIK LRT PON TAK DAPAT BAI.



Jack "penat gila memikirkan isu ni untuk korang yang tersayang" lingam


10 comments:

Anonymous said...

kau memang otai,benda ni memang betul,org selalu ckp "apsal u olss sibuk sgt pasal harga minyak ni,memang sekarang harga tinggi kannnn???" then aku explain la pasal kita ni crude oil exporter pastu kita punya TAPIS blend ni yg paling mahal,dorg duk tongkat dagu "i tak paham laa,tapi kita lagi murah dari singapore kan??" ...dah aku pun give up,bodo punya orang.

Jack Lingam said...

bai.lu kene suruh derang singgah kat blog ni bai

Anonymous said...

aiseymen,brader,help me,kau baca ni semua,aku dah penat berceramah bai.

Click sini bai

Jack Lingam said...

i see. time kasih ah bagi link tu. anyways, awat hang tak link kan posting aku yang sharp ni kat derang? hampeh laaaaaaaaaa.. btw aku dah letak dah link, ko testing lah suruh derang masuk kat blog kitorang ni bai... boleh ak?

Muhammad Edwan Shaharir said...

very well written and discussed; i guess this will forever be subject of contention between ppl like u who wish to protest and the ppl who just carry on. i, on the other hand, will stick to my personal opinions without advocating.

in an ideal world the price and implications of energy would be as simple as flicking a switch. sadly geological resources will forever be tied to politics and the economics of state.

so well done to ur cause, and may ur voices make a difference. again, im sticking to my own thoughts and wont complain, despite feeling the kick in the nuts. maybe i'm part of a minority then, haha.

i have to say that i'm hoping for an alternative to petroleum fuel. i
m not a greenpeacer though; personally i think there's nothing mankind can do to 'save the world'.

but well done, Mr Jack Lingam (ur real name ka?). and good luck!

;)

here's to hoping i can have a Tesla Roadster; check this out:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_roadster

Muhammad Edwan Shaharir said...

p/s:
in regards to that post, i nvr thought it'd be so 'controversial', haha. i was just voicing my own personal opinion.

if u notice, my blog is mostly personal stuff about me.

i'm gonna remain indifferent now regarding this fuel thing. i'm moving on.

;D

Jack Lingam said...

bro, im not apolitical nor angry with the price hike of the petrol. However, PL never made this subject clear to all of us- that is what im dissatisfied with (sejak bila politician tak pandai cover line?).

so, my main purpose of writing this post was to educate u lot and at the same time u lot could do the same to me..

anyways, ur post on the issue was not controversial. people like to comment and command. I do the same thing too!

Kwaidan Tarmizi said...

Thank God i don't drive.
period.

Anonymous said...

korang pening minyak naik>??

usha produk ni

ada chop sirim bai ngan ada 1mil insurance kalau enjin lu rosak lepas pakai minyak ni

Minyak Angin Aromatherapy said...

Minyak
Angin
Aromatherapy
Mohon dukungannya yach....?!
Semangat..semangat>>>
Kenali dan Kunjungi Objek Wisata di Pandeglang
MINYAK ANGIN AROMATHERAPY

Dari mana?

Analytics