Wednesday 11 June 2008

Nafas Baru Dalam Arena Klasikal: Gustavo Dudamel



Amacam semua? Harap korang sihat walafiat dan gembira sentiasa dengan kehidupan masing- masing. Hari ini aku nak citer korang tentang satu konduktor muzik klasikal yang namanya sering disebut oleh para pengikut irama ini. Nama abang ni Gustavo Dudamel, dari Vanezuela, dan bai, member ni baru 27, tapi dah menjadi konduktor di acara- acara klasikal terkemuka seperti BBC Proms dan juga satu di Los Angeles.

Camana mamat ni mula berkecimpung dalam bidang ni? Mesti korang nak tau kan, kalau korang tak nak tahu, suka hati korang lah. Gustavo ni, dia dah kenal muzik sejak kecil lagi, dan masa dia 4 tahun dia dah tahu komposer-komposer klasikal dan lagu-lagu mereka, dan masa dia 10 tahun dia dah otai gak dalam biola. 

Tuah menimpa kepada mamat rambut maggi mi ni bila masa dia 12 tahun, konduktor dia lambat masuk latihan orkestra. Jadi, dia macam budak-budak biasa cuba la gi depan dan pura- pura jadi konduktor. Bai, tetiba dia rasa macam benda ni semulajadi ngan dia, dan menambahkan lagi fokus dalam tone, tuning dan cuba memberi impak maksima kepada orkestra tersebut. Perghhh, mamat konduktor yang datang lambat tengok budak ni dari belakang dan berkata:

"Blad, esok ko jadi assistant aku" ( Aku harap satu hari Stefano Pilati cakap cam tu kat aku )

Pernah dilabel sebagai "Mick Jagger untuk bidang klasikal", Gustavo terkenal atas karisma dan keghairahannya atas pentas. Kalau korang nak tahu lebih lanjut pasal dia ni... Usya di bawah







Ada klip beliau sedang beraksi. Saksikanlah

Yang berbudaya tinggi,
Kwaidan 'I used to date you' Tarmizi

No comments:

Dari mana?

Analytics