Friday 6 June 2008

Buku yang membuat Nietzche Gila


hey bai, pe cite? ari ni kite cite skit pasal buku maut yang membuat anda tergugat bila baca tajuk tajuk cerita yang di tulis dalam buku ini (ECCE HOMO). Antara tajuk tajuk buku ini "Why am I so Great" (Kenapa aku masyur) dan "Why I write so well" Kenapa aku pandai menulis).
Amacam nak tau ke trik mamat nietzche ni? so kalau nak tau kena la baca. Pasal buku ni bleh bla la kira dan bleh dapat kat market malaysia senang. Kat kinokuniya ada , kat section falsafah.

Tapi buku ni di tulis pada 1908, time tu malaysia blom ada lagi lepas tu buku ni tulis sebelum mamat nietzche ni jadi gila seperti yang di komfem kan oleh doktor doktor tanjung rambutan kat swiss. apa apa pun mamat nietzche ni anti kristian. Aku suke bkan sebab aku anti kristien. Pasal kadang kadang bila baca soalan atau kritikan nya memang ada maksud lah.

Sebagai contoh. " tahu kah apa itu benar atau salah? yang benar itu mungkin salah dan salah itu mungkin benar" dari segi benda benda macam tu kita sendiri pon tak tau cuma di bagi tahu yang benda itu salah atau betul. Kira nya macam kau budak kecik lah. tengah syiok isap okok kat longkang time skolah rendah pastu ada pakcik ni plak cakap jgn isap okok pasal berdosa. Kiranya, memang salah dan betul dah jadi macam ada satu buku yang dah tulis. Sebagai contoh, undang undang rakyat (common law) tau tau je dia apa yang betul dan salah dan kebaikan dan keburukan undang undang. So bai, kita nak kembang kene rebel sikit lah. Kalau nak buat kari ayam baca resepi buat apa. asyk rasa sama je nanti. Bes ke tak bes kalau macam tu. Kalau nak jadi chef yang terbaik kene la main campak je dan tak yah letak ajinamoto.

Begitu juga kata abang nietzche, kalau nak jadi superhuman (Ubermann dalam bahasa jerman) kena berani, mencuba dan menentang. Supaya kita tau sama ada benda itu baik atau buruk. Pasal setiap manusia ada kapasiti jantung, otak, pendengaran, bau dan ketinggian yang berbeza. Tuhan pon dah buat kita unik tapi kita stil jadi macam orang lain. MCM mana tu??

Cuba kau tengok gambar kat atas tu, aku pilih bukan sebab "arty" abg nietzche ni mmg suka merantau panjat gunung. Ketika di satu tempat. dia pon tertantya "cam, ne ha nak gi puncak tu? dia pon relate lah perjalanan ke satu puncak ke satu puncak. Kiranya memang berbukit bukau lah life ni. Atau dalm kata lain, hidup ni susah dan tuk sampai ke puncak semua bukit mesti lenjan je beb

kiranya abang nietzche ni bukan gila. tapi dia suka persoalkan guideline guideline yang sedia ada sejak dia lahir.

So kiranya buku ecce homo ni bleh bla la kira!

No comments:

Dari mana?

Analytics