Thursday 12 June 2008

Powaqatsi: Sinematografi yang lost bai!

Ok wei, pe cite, ari ni abang jack amik cuti arr semayang jumaat. Tapi korng jangan ah amik aku sebagai contoh. Bukan apa, ari ni ada demonstrasi bai kat KL. Jadi, abang amik masa ini untuk cerita dan sembang kat korang semua pasal satu filem.

Kira nya filem ni sebuah dokumentari, tapi tak de la macam dokumentari tipikal seperti dokumentari allahyarham "crocodile hunter". Cerita yang aku nak gebang kan kat korang ini tajuk nya Powaqatsi.

Cerita ni memang dia punya focus dekat dalam teknik teknik sinematografi bai, kalau lah orang cakap bahawa foto mempunyai nilai seribu perkataan, ini apa lah pulak filem yang sharp, epik dan lost bai.

Cerita Powaqatsi ni aku tak tau sapa yang buat, tapi composer soundtrack filem ni Phillip Glass bai, seorang otai dari geng -geng minimalism.

Kalau korang nak usha filem ni aku ada bagi sample kat bawah atau
pon tekan sini. Tapi kan bai, aku rasa kalau korang download lagi sharp kot gambar dia. pasal filem ni memang lagi syiok kalau tgk size yng lebih besar pasal link yang aku bagi semua ala ala youtube, jadi, korang mesti tak paham apa yang aku maksud kan masa awal awal tu.


Amacam bai? bleh bla tak? aku rasa memang 100% boleh bla. Pasal filem ini tunjuk benda benda yang kita jarang lihat kat dunia ni, selain daripada isu isu global warming, kita diberitahu tentang isu kemiskinan kat dunia ni memang kurang. Jadi, filem ni tunjuk strugle manusia di masa kita ini, untuk mendapatkan semanggkuk ubi dan tempe goreng cili.

Apa apa pon layan la dan download filem ni. anyways, benda ni tak de kene mengena nga isu minyak kita sekarang walau pun cara hidup orang penuh perbezaaan, kemiskinan itu ignoran. bukan salah orang jadi miskin wang, tapi kalau miskin ilmu itu salah sendiri.

1 comment:

Dari mana?

Analytics