Monday 25 May 2009

Prospek Ekonomi: Separuh pertama 2009.

Salam fren? 

ape story bai. sorry ah lama tak posting beb pasal. mungkin pasal pikiran aku berada di dalam cakrawala yang agak berbeza. tapi layanzz bai. Tengs  kepada abang KT yang ari tu ada skandal kejap ngan abang Mpelir Manis. Tak lupa juga kepada chikaro chikaro dan abang abang yang selalu roaming kat sini bai. 

anyways, bulan enam dah nak kejap dah. sekejap lagi report tengah tahun bank negara akan keluar dan report report semi annual akan dilaporkan kepada para para pelabur dalam masa yang sama. yang paling gemurun sekali sememangnya report bank negara pada bulan june ini menentukan haluan atau  tapak perkembangan untuk separuh kedua untuk tahun ini. 

Pada suku terakhir 2008 tahun, cik zeti akthar telah menlaporkan kadar perkembangan negatif sebanyak negatif 0.7, dimana suku pertama tahun 2009 pula di lapori adalah 0.5%. 

untuk separuh masa 2009. pula sememangnya ditunggu tunggu dan di nantikan oleh bojan bojan malam di bank bank lokal sebelum menyubmitkan report report kepada boss masing masing. 

so bai ape cerita? lu rasa malaysia dapat revive tak bai akhir tahun ini untuk meng coverkan shortfall yang di alami pada 2008? aku akan tulis sedikit negatif prospek untuk market condition untuk industri industri, oil and gas, logistik, pemakanan dan sektor ke-ewangan.

Sektor Minyak dan Gas
dengan kadar minyak yang masih positive tetapi impak chain reaction keturunan harga minyak sudah dapat di rasai. mana tak bai, harga turun macam sial dari satu empat kepada 40+_ usd. kalu lu tauke minyak lu pon fenin beb, berbaloi ke tidak. bukan tauke market aja beb yang pening, malah mentri minyak dan otai otai besar seperti hasan merican akan kool down dan control market minyak punya output.  Walau bagai mana pun, trend minyak kini dalam trend menaik. kini harga minyak satu beral sudah mencecah 61 USD. tidak heran lah foward market semakin aktif dan macam macam yang dah bunyik kat market sampai analyst analyst malaya telah forecast bahawa minyak akan naik sehingga 80USD dalam jangka masa 6 bulan. 

Industri logistik
Heavy beb, itu baru satu industry je bai. belum usha tengok industri lain beb. sebagai sebuah domino effect dengan kenaikan harga minyak, industry logistik yang paling akan terjejas dalam masa yang terdekat, lebih lebih lagi apa bila harga minyak semakin berbunga. so wa advice sapa nak beli share MISC, atau shipping co yang listed kat main board tu berfikir 10 kali dan juga tepuk dada dan tanya selera nak makan apa dalam masa 2 tahun yang akan datang. kalau lu nak member lu datang lastu belikan air kotak masa lu kat wad di hospital bahagia, go for it. pasal apa wa bajet lu akan jadi crack bila ada buaran kononnya market utilization untuk industry logistik akan nak naik pasal MISC baru je install 2 bijik homogenizer dalam setiap kesemua 150 kapal kapal mereka.  ilek la beb, company tu baru implement cost improvement plan lu dah pancut tapau guna duit tabung haji lu dan duit universiti untuk anak anak lu orang. Apadahal pun jgan optemistik sangat beb bila lu nak beli share. ini termasuk syarikat logistik seperti onshore freight services company. Walaupun MISC kini sedang menjalani process restructuring dan juga cuba sedaya upaya untuk mengurangkan kadar penggunaan minyak untuk mengoperasikan kapal kapal mereka. Oh ya, kini struktur di MISC kini menjadi lebih sentral. pada tahun tahun yang lalu, mereka lebih indepent dari segi procument operations. kini ada sorang saja yang boleh buat decision. bai tak kan ada sorang je dalam kompani besar tu boleh buat decision. gua rasa impak cost improvement program mereka agak lampat kerana ia memerlukan long term gestion period.

Industri Pemakanan.
Industri pemakanan juga mungkin akan terjejas. Menurut analysis Pemodalan Nasional berhad, 70% sektor pemakanan dia kawali oleh golongan golongan SMEs. Namu demikian, pada karnival MIHAS 2009, mohiyideen yasin telah menegahkan inovasi dan kreativiti SMe Lokal perlulah di gilap. Pada MIHAS 2009, beliau terasa agak tersinggung untuk melihat 20 syarikat yang mengahasilan produk yang agak identikal dengan penyaing beliau. Bukan itu saja, apa yang amat menyedih kan adalah apabila key market player sesebuah industri atau sub industri  adahlah pemain seperti Nestle dan Ayamas. 

Dengan pembukaan share equiti di malayasia, gua rasa pak pak gringo akan melaburi kedalam sektor pemakanan terlebih dahulu sebelum industri industri yang lain..kerana kadar kestabilan pasaran industri retail dan yang lain laing agak pudar. akan apa prospek malaysia industri ini di Malaysia? walau pun market di lokal agak ketat dan kurang meletup, wa rasa banyak syarikat syarikat pemakanan di secondboard akan berbeza diantara "well know locally" "well known internationaly" dan "company ringan ringan". Jadi pilih lah dengan was was. aku pon tak tau sangat industri makanan ni.

Malaysia Secara Menyeluruh.

Kadar perkembangan ekonomi malaysia tidak akan sama apa yang telah kite dah dapat selama 4-5 tahun lepas dimana kadar perkembangan tiap tahun adalah 4-6% setahun. Septi yang aku dah cite tadi, tahun lepas punya economic growth agak shortfall dengan pengeliminasi sebanyak -0.7% setiap detik. 

Ramai yang kata, mana recessio bro? aku dah kata beberapa kali dah, walau ada recession pon ke apa hal, gomen tak akan announce kan supaya orang tak panik macam pandemic demam babi kusta tu beb. melaysia memang sekarang tengah sengkek sikit. Kadar reserve wang kini hanyaboleh bertahan selam 8 bulan maksimum. Dengan kelembapan sektor eksport, sememangya ia telah mengegarkan golongan yang merangkumi 90% peneraju ekonomi negara dengan cara yang agak teruk. iye la bai logistik palat, harga minyak baru nak pikap naik telah menybabkan ekonomi dunia tidak bergerak se-optimum semungkin. padan la banyak deal yang tak jalan. mana tak bai semua orang nak playsafe palat ah. itu serupa main counter force lastu semua orang camping je bai kat map cs_assault. 

Selain itu, beberapa corporate guarantee corporation (CGC) telah di di tubuh kan. Ini merupa kan salah satu cara pengkondukturan yang dikatakan teratur supaya CGC dapat membeli pulangan kepada bank jika saintis yang dilaburi kurang berjaya. Padahal, screening akan menjadi lebih intense dan ini akan menyebabkan impak yang kurang betul kedalam perkembangan peneraju ekonomi malaysia.

So bai, apa pendapat you all tentang masa 6 bulan akan datang? boleh bla atau tak leh?

Jack "bile nak declare?" Lingam



























10 comments:

Anonymous said...

penguasaan 70% sme bagi industri makanan bukan petunjuk baik ke?

Jack Lingam said...

hoh. memang baik bai,tetapi bila ramai sangat jual serunding kat dalam pasaran, margin lu memang sikit ah.

apa cer nak invest kat company yang margin kecik. serupa invest kat Fixed deposit je beb. dengan export market yang tergugat lagi la bai. nak dapat margin lebih sikit pon susah.

malaysian market memang kecik. punto. nak buat halal hub? o.o tak tau la pulak cam mana. tampal cop,. aku bajet orang nak dapat cop sirim pon cam haram. apa lagi cop C.E. ini cop kitab beb. secara logik nya agak susah. pendek kata dengan ada nya halal hub kote. industri pemakanan akan lebih di kawali oleh taiko taiko besar aja.

Anonymous said...

dorang dah blajar dari nestle punya marketing formulation. tapi bukan dia sorang je tau ennn.. orait gak ah janji buat kerja lebey la buat trade market study. marketeer kena ada network kat luar la, cari marketeer yang boleh harap dan betul2 nak masuk market kita.

papehal lu pun tahu asal aku taknak malaysia jadi full front corporate-islamic-wash country, cam sial sua. ni baru cop C.E. tak masuk lagi semua bahagian acts, regulations and policies.

oil and gas kita tengah orait ah bai skarang. big individual malaysian players pun nak letup kat mother russa en skarang..

pendek kata semua industri lu kena compete dengan gomen kita sendiri la kali ni. kalau takde peluang bahagian niche lu, keluar je dari market malaysia.

Amélie said...

.."MISC kini sedang menjalani process restructuring dan juga cuba sedaya upaya untuk mengurangkan kadar penggunaan minyak untuk mengoperasikan kapal kapal mereka."

i believe Teekay and Hebei also taking the same approach this time around, who doesn't?

Jack Lingam said...

2 different actions by MISC.

satu centralization? erm how efficient would that be in a MASSIVE company like MISC.

Cost saving on the fuel consumption? it will take at least 2 years before we can see results. lain la kalau cost kurang 30%. ini kalau turun 1-3% apa LANCAU

Amélie said...

Agreed.

The tagline "growth with partnership" - might be one of the reasons why they opted for centralization.

Bunkers per vessel would definitely cost them millions.MITCO charged them with premium price although both are Petronas subsidiaries.

Are they trying to bring MITCO down too when they decided to save cost on fuel consumption?Let's not forget, Offshore Business Unit is still alive and kicking while MMHE getting busy with Gumusut-Kakap.

Cheers~

Anonymous said...

perhaps MISC is already taking its measures to jump into the LNG bandwagon? we better be preparing for any sort of europe carbon compliance which will surface anytime sooner or later.

papehal proton kira dah orait jugak la, at least dorang ada room tuk prepare NGV, electric or hybrid usage. gila bai, semua supercars takleh nak comply dgn obama fuel policy stakat ni. lambo tak lambo bai, buat masa skarang ni toyota prius dgn honda insight/hybrid je yang bleh survive dgn europe/us new carbon management policy ape ce..

Anonymous said...

talk abt LNG carrier, emir of qatar and mozah were in the visit the previous week. apa yang najib arrange? apa yang wief organized? mana ada apa2 agreement yang negara kita sign masa lawatan dorang? gila babi sial, buat rugi je.. lu tunggu la 20 tahun lagi orang nak berdiplomatik dengan lu, tapi lu bengap punya pasal dah overlook abis benda yang patut buat.

lu tau tak isu apa yang dorang cakap?

http://www.bernama.com/bernama/v5/news_lite.php?id=412411

polisi polis sana sini tapi semua tak pandai diplomatik, taik kucing betul.

abis la nanti satu dunia kene berfesyenkan ikan keli montok berkepala besar cucuk botox pakai rambut palsu besar atas kepala.

permata negara, on the other hand, have not we got enough of theoretical kiasus who do not have a grasp on reality?

what the fuck are we doing?

jim ballard said...

seriously mang, permata negara proposal is so uk 80's post-industralisation depression.

lu tak pernah baca comsat angels ke baiiiiiiiiii

ptroop said...

outline prospek ekonomi yang kau lay out:

petroleum dgn gas & logistics: the gov is too busy capitalizing petronas and other companies thru misc and its much redundant and obselete measurement of fuel effiency instead of looking into the prospects of LNG carrier which purpotedly would engage in new deals with european countries and the u.s which have new emission compliance.

now that we have failed to do so, and singapore is outbidding us in that, and we went onto sign a new diplomatic relationship with singapore which sees us being thrown into a developed nation syndrome of going thru the shithole of 1st world country that is singapore -- how relevent is our policy?

industri makanan: our sme is being ripped off by Halal c.e. for the best interest of certain parties that is ultimately the government.

now you tell me JL, why are you doing all the market and figure forecasting and analysing for our government when you and i, along with our people, are not in their best interest?

Dari mana?

Analytics