Friday 15 May 2009

Liberalisasi atau liberachi?

Salam semua, apa cite? Aku baru je balik main golf dengan budak bank Negara Malaysia (BNM) tadi masa semayang jumaat. Gila beb. Dia beli R9 talyor made memang mengancam. Bola tu dia slice macam slice kek afogata kat delicious bai. Lain macam. Pendek kata, lepas lu pukul lu tak payah nak tabik bola tu bai. Lu boleh terus Tanya kat lu punya golf partner “amacam? Ada beran tak?” tapi beb. Kayu golf R9 tu memang sepatut nya di beli kalau lu nak secure deal atau nak tau info dalaman yang agak heavy ketika main golf.

Anyways, aku ari ni bukan nya nak cerita pasal golf, saja je nak kongsi pengalaman golf aku ngan lu orang semua tengah ari tadi kat Royal Selangor Golf Club. Anyways, nasik goreng cina kat sana memang lain macam beb. Apa apa pun, lu orang mesti dah tau tentang langkah langkah pengliberisasian struktur equity di Malaysia.

Aritu abang bijan baru je announce untuk melonggarkan partisipasi Ekuiti orang luar melebihi jangkauan 70%. Walhal sebelum ini seharusnya ada dalam basis 51:49. Dimana 49% itu untuk orang luar walhal kini 70% limit untuk orang luar dan 30 untuk rakyat Malaysia.

Banyak orang orang korporat berkata, prosses liberisasi ini dapat menaik kan satu competitive alam biznez yang semakin kompetetif dunia ini? Nazir pula berkata, liberisasi ini akan meningkat kan mutu dan gaya dan juga keunggulan alam biznez di Malaysia sini. Pergh. Memang tak boleh bla.

Sememanngnya liberisasi ini untuk orang luar sememangnya merupakan sebuah penjajahan dari segi Ekuiti yang boleh menyebabkan competitiveness yang agak mencanak untuk SME lokal bersaing. Pergh bai, ini bukan lagi tuah lawan jebat beb. Kali ini memang lebih heavy. Macam Sapok Biki bertumbuk dengan Ricky Hatton. Adakah kita bersedia? Wa kurang was was.

Walaupun ekonomi yang semakin pulih, sudah tentu tsunami ekonomi yang akan datang akan menyebabkan kesan atau impak yang lebih oleh disebabkan oleh influx foreign Ekuiti di bumi Malaysia. Gila bai, lu bayang kan bila time yang agak shaky nanti, adakah foreign foreign player ini boleh komit untuk proxy proxy mereka di Malaysia? Ada apa penting nya kat Malaysia ni bagi foreign players ini?? Adakah Malaysia ini macam sebuah crown jewel asia pacific seperti jepun atau korea?

bak kata lenin, " war has been declared and begun" (1905)

SO apa pendapat you all huh?

Jack 'bila nak jalan jalan lagi beb" Lingam

9 comments:

Faisal Zakaria said...

pada perasaan gua jack yang bekerja di sebuah outsourced kompeni ni, mungkin apa yang El Bijan buat adalah bagus. He's committed to change the stigma that investors have towards Malaysia. Pada gua ini adalah langkah reformist.

mungkin untuk compensate kepada the volatility of foreign investors adalah strengthen the domestic laws kepada mereka. in the sense that they cant just jump ship and leave the fuck out.

Kompeni luar yang MSC Status macam tu apa. Diorang bagi corporate tax waiver first 5 years, and plus another 5 bila lu dah confirm dapat MSC. (cuma dasar tu lebih localized kepada company IT).

HR Ministry mungkin boleh set ground rules untuk diorang bagi memastikan kebajikan factors of production domestik tidak diperkotak-katikkan oleh foreign players. syncronization between policy makers and implement parties mestilah smooth.

AJ (suka tdo lambat lately) said...

wa tarak hal, lagi baik wa rasa pasal kalo asik tgk market domestic je kadang2 busan gak, kasi masuk foreigner ni leh provok sikit ek

wa sokong liberalisasi market, baru stylo bai

globalisasi + liberalisasi = air sarsi, minum byk2 mabuk gak en?

Anonymous said...

air sasi.hahah

Jack Lingam said...

aku tak sure dengan le bijan punya liberalisation plan la bro. sejak dia announce 60 bil punya stimulas package, lain macam je. macam pinjam duit IMF pon ada beb.

as a trade, equiti lokal dan perkembangan SME yang agak lembab di gadaikan.

ape hal la ngan kerajaan kita ni beb. kenapa harus pandang kiri (timur) dan kekanan (barat) untuk maju dan terus berkembang. kita pandang atas sudah ah beb. last call, graph cashflow akan menuju ke langit jua en?

apa yang aku cuba tebarkan adalah cara cara lebih ko-hesive yang boleh dilakukan untuk menjadi market di malaysia lebih competitive di malaysia.

wa mintak satu je bai, bakar kan je checklist bank bank yang ada untuk pakcik dan juga anak anak muda bila mintak loan. fuck sial, lu ada otak lu guna otak ah. lu pakai cheklist buat apa? gi camping ke bai?

AJ said...

ye betulllllllll Jack!

checklist ap ke jadah

Faisal Zakaria said...

sebab tu lah kita kena buat macam fight club.

ko pandai buat sabun AJ?

Jack Lingam said...

main sabun? aku tau

Anonymous said...

fz shut your fuccen indoctrined fanstasy shit up. who da fuck gonna buy into a club with douchebaguette catchphrase of 'sharp macam sharperner'.

stakat nak buat sabun tuk bercangkul sorang2 pastu pancut kat kaki lima bilik air dulu buat apa susah2 baiii

AJ (lost in sabunation) said...

kalo FZ buat sabun aku org kedua beli dulu , pasal org pertama mesti JL hahahahaha

fight club mmg rebel bai

aku sama mcm JL main sabun mmg pandai, sabun + Scarlett Johansson + shower = perghhhhhh

Dari mana?

Analytics