Monday 23 March 2009

Filem Minggu ini: Mei Lan Fang

Mei Lan Fang, Sedang Memakai Suit Italian Cut


Lu stim ke bro? gambar atas adalah seorang jantan. Ilek bai


Salam semua. Sudah pasti ramai yang tertanya asal abang Jack tak tulis pasal filem dah lama kat SOAPYAH enn? sorry la bai. lama dah tak tgk cerita cerita avantgarde selain menonton cerita cerita pancut dinding en..

anyways ar bai, ini hari aku nak mem-promosikan sebuah filem China yang berbahasa Mandarin yang mengisah kan hidup seorang pengarah kreatif opera china (creative direktor) yang bernama Mei Lan Fang. Filem 2 jam 15 minit ini sememangnya heavy pasal lately aku banyak dapat invitasi dari facebook untuk pergi ke konsert mini estrella dan 7 collar t shirt di student union universiti london. tapi kalau lu dapat gegar Cass lu mmg heavy. Apa lagi kalau buat konsert di KOKO, Camden. Anywayz.. congrats kepada mereka dan para pengajur.

berbalik kepada filem ini, walaupun Mei yang dilahir kan sebagai seorang jantan, dia merupakan salah satu daripada 4 pelakon termasyur yang memang terkenal memain kan watak wanita di gelangang Opera di china. Norman Hakim hari ni keluar metro pasal ada controversial berlakon jadi Arbok dalam filem barunya. dengar cerita mama juwie ada aksi aksi kissing bai.. heavvy.

Walaupun seorang anak lelaki dan juga seorang cucu teruna, Mei mula belajar opera di sekolah opera termasyur di Peking. kalau lu nak compare ngan kat malaysia, dia macam SeGi School of 

Arts ah bai. Show pertama Mei diwalimatul uruskan ketika dia berumur 12 tahu. Pendek kata, dia ni mmg pioneer dalam bidang ni sejak waktu muda nya lagi. Watak perempuan yang di pikuli encik Mei sememangnya menjadi kegilaan ramai tauke tauke besar opium dan teh pada waktu itu. Dalam ayat yang lain dia ni memang panas macam whitney houston dalam cerita "the bodyguard". Walaupun menjadi topgirl atau top boyz dalam arena opera, si mei ini sememangnya straight edge dan seorang yang creatif dari segi membuat gaya gaya beliau tersendiri. Setelah beberapa tahun berkerja di Peking Opera, Mei membuka sekolah nya tersendiri. Nama sekolah tu adalah Mei Lanfang. Pada waktu itu, Mei masih lagi berumur 18 tahun. Namun jua, Peking Opera tetap menjadi gelangang utama.

Walaupun Peking Opera ini di kenali orang, tetapi secara globalnya, seni budaya ini tidak di ketahui ramai atau tidak pernah diiktiraf sebagai seni oleh orang luar kerana Peking Opera ini tidak pernah di pentas kan luar dari Peking selain Peking Opera House.

Dengan semangat dan idea nya, telah sepakat dengan Maharaja China dan juga menerusi aktiviti aktiviti fundraising, beliau telah berjaya membawa Peking Opera ke tahta dunia seperti di Jepun (1919 & 1924), Amerika Syarikat (1930) dan Russia (1932 dan 1935). 

Apa apa pun bai, lu orang pegila carik DVD cerita ni kat Eureka jalan telawi atau di taman tun. Pasal cerita ni tedapat beberapa pengajaran yang berguna seperti ketabahan minda dan juga kekentalan otak. 

bagi pendapat aku, cerita ni agak heavy, boleh bla la kira dan patut ditontoni ramai. Bak kata kawan aku yang mempunyai nama j0j03 (nama myspace), "think globally, act locally"


Sekian,

Jack "mana chikaro chikaro lain?" Lingam

6 comments:

Anonymous said...

haha.. abis takkan nak kau nak harap teater bangsawan nak letup balik... sorry ar takde sapa yang cukup developed lagi ah.

yasmin ahmad pun aku loya gila sial tengok. tornatore, almadovar, and other directors who sit on da same par are rotten, foul, decaying and nothing edgy nor appealing about those at all.

rata2 movie lain pun konon nak buat pretty films je lebih. gila mr fancy pants sial. konnonya indie scene products are too-made-by-wankers-for-wankers.

teater aku tak tau sangat, aku penah pegi skali ah not too recent ago tapi aku taknak cakap banyak ar, aku rasa kasi ear muff aethenor baru lagi transcendental sial.

lu terdesak tgk live shit sangat aku suggest lu pegi layan wayang kulit lagi sasau ar.

Jack Lingam said...

sorry bro. mmg aku takda cite kene mengena ngan apa kat malaysia. tapi cite ni beesssssssssssssssssss


ada sekx sin bai

mr. hafis said...

gila jambu. takpe2, orientation gua ok lagi.

Anonymous said...

haha sorry ar brader jak. wa tau, but when that fak ap phrase of 'think globally, act locally' is being used within this context, not particularly on the film-subject-matter then it is indeed detable..

globalization is reapolitik. if shoot right onto it otherwise it'll sink us.

the idea of glocalization is to create defeat contiguous and punny little box thinking, definitely not what is being generally accepted i.e. our gov who misses the real idea of localization.

and im not debating on semantics right here.

Anonymous said...

we shoot, i mean.

Jack Lingam said...

that stuff got nothing got to do with the stuff which i wrote abe, no worries malaysia doing OK with the glocalization i guess. Mr Gloko is going to be the next PM so i guess that ppl in UMnO is likey likey him.

anyways, tomorro pints as usual

Dari mana?

Analytics