Sunday 29 March 2009

Earth Hour: Masa untuk Si bumi.

Sememangnya bandar Kuala Lumpur tidak gelap semalam. Antara bangunan bangunan yang mengambil bahagian adalah KLCC, KL Tower, AmBank tower Jalan Raja Chulan, Cititel hotel hehe (ade pakej baik bai mlm smalam, slalu ngan chix kat dalam kandang tu dim aja. tapi mlm smalam fade to black bai, kalu lu pancut pun still game on pasal chix tu tak nampak bai), kawasan sekeliling KLCC dan banyak lagi. Walaubagai mana pun ramai yang tertanya tanya, asal lampu jalan KL tak tutup? TNB tak participate ke bro? jawapanya adalah bukan kerana TNB. dan jawapanya adalah pasal DBKL tak partisipasi. anyways...

Aku tak sempat nak sambut Earth Hour kat dalam bandar, tapi aku mengambil kesempatan ini untuk berkaraoke di bukit belancan. gila bai. malam semalam lost gila sampai aku nyanyi lagu dangdut 2 kali (lagu memori daun pisang dan lagu yang sedang sedang aja..siapa tak tahu mmg tu tak teratak beb.) dan lagu alleycats satu line (berduet dgn rakan sekerja singh aku sorang). Tetapi pada waktu siang nya pulak, kami meredah kedalam hutan bukit belacan sambil bermandi hujan. Gila bai hujan heavy gila babi. dengan keadaan licin dan tanah liat yang agak lembik sememangnya membuat kan ekspidisi meredah hutan ciptaan yang maha esa semakin mecabar. Pada waktu mulanya sememangnya rasa janggal setelah 15 tahun tak masuk hutan. Selepas beberapa minit. semua nya menjadi lebih smoooth bai. mana tak smuuth, chikx semua pakai baju putih.. mmg dapat see thru la bro.

So Jack apa dia Earth Hour ni? razak mohaideen nak buat filem macam steven seagal atau cerita the day after tomorrow ke bai?

ek. mana ada bai. earth hour ini merupakan salah satu benda yang agak epik untuk memberi opportuniti kepada semua makhluk alam di planet bumi ini yang tahu tutup switch lampu untuk memberi undian mereka untuk mengundi bumi jikalau bertindak sebalik nya, maka mereka mengundi kepada kepanasan global.

Setelah menjalan kan marketing dan advertising oleh kutipan wang WWF, pada tahun 2009, lebih kurang 1 billion orang telah menutup kan switch lampunya selama sejam. Jumlah 1 billion itu akan di bentang kan pada Global Climate Change Conference di Compenhagen pada pertengahan tahun ini. Di conferance ini, ia akan menentukan polisi polisi baru yang akan di bill kan dan sejurusnya mengganti kan Protokol Kyoto yang ditandatangani pada 1992.

Aisey man, asal la maya karin tak cakap clear macam kau la brother jack, kalau aku tahu, semalam aku terus sabotaj pusat pusat generator Tenaga nasional kat sebelah rumah aku. Lu sharp ar Jack. So bro, earth hour ni dah lama ke start bai?

Easy tiger, tak yah ah ko nak buat benda benda cam tu bai? nanti lu nak main ngna lu nye girl nanti mcm rasa kat sauna pulak bai. aku tau kau suka benda benda cam tu, nanti nak mandi junub pun satu hal beb. 

anyways, Earth hour bermula di sydney pada 2007. sememangya agak baru dari konsep. pada 2007, 2.2 juta rumah dan perniagaan telah menutup lampu selama sejam. Dalam tahun 2008, jumlah orang yang menutup lampu telah meningkat pada 50 juta orang. Antara infrastruktur atau edifisi atau bangunan yang masyur telah berpartisipasi untuk menutup switch lampu termasuklah, royal opera museum, royal albert hall, Golden Gate Bridge, colosseum, billboard coca cola di Times Square New York dan juga di London, Sky Tower di New Zealand, Amalienborg Palace dan Grasten palace juga di tutupi lampu atas arahan pemaisuri ke-rajaan Denmark. Bukan itu saja. Website google juga telah bertindak untuk menukar background putih nya kepada hitam dalam masa sejam semalam.

Waaaa... bagus ah, mcm ni? so bro jack, next year ada ke?
Alamak tak payah nak tunggu tahun depan, kalau boleh lu tiap hari tutup ah kipas tak payah tunggu orang suruh baru lu nak buat. Bukan saja lu dapat mengurang kan konsumsi tenaga elektrik bulanan, malahan kau juga dapat menyimpan wang kocek lebih sikit supaya dapat di joli kan untuk menjana keaadaan ekonomi yang semakin tergugat (*hint -kadar interest rate nak naik balik minggu depan, sapa nak beli kereta baik beli sekarang sebelum naik balik).

Cunz bro jack u the best! X0xX0X0xX0
rilekx bai, hari dunia sedunia akan bermula pada 16 April tahun ini dan berakhir pada 22 April. Anyways, aku tak tau la lu nak isap yau selama seminggu, atau jadi naturalist selama seminggu, jadi hippie selama seminggu, atau nak minum nira selama seminggu, pergi ofis berkaki ayam atau lu nak boikot bawak kereta selama seminggu, lu buat la asal kan lu happy dan sambut lah dengan gaya yang tersendiri.

Sebagai contoh, lihat abang zainal abidin. Buat lagu beb. tak kan arr semua nak buat lagu robot cam band malaysia satu tu. bunyi cam radiohead. kikikiki



Sekian,

Jack " ducados" lingam


14 comments:

mr. hafis said...

jack, tutup lampu nyala lilin sambil beromen pun ada global warming potential gak bai.

komen?

Jack Lingam said...

setuju. sememangnya bau air mani dan kandungan protien nya boleh menyebab kan hakisan ozon.

baca elok elok. earth hour merupakan sebuah petition untuk rakyat yang inginkan perubahan polisi didalam protokol kyoto yang speatutnya berubah kerana waktu pencemaran 1992 tak seheavy sekarang sudah 17 tahun polisi ini.

dengan berbuat demikian (menutup switch lampu selama sejam) kita menunjuk kan sokongan untuk mengubah atau menambah protokol kyoto supaya anak cucu kau dapat tahu apa itu pokok semalu atau pokok rotan.

sebelum kau shoot aku dengan soalan soalan kau yang tawar. kau baca la polisi kyoto, kenapa amerika tak masuk dalam protokol kyoto, atau polisi polisi baru yang di bentang kan oleh WWF pada konvensyen copenhagen yang akan datang.

kau pun bukan robot. semua nak kene di suap susah beb. cuba baca sikit benda benda yang boleh blah. kalau nak tunggu sini je susah jek.

AIZAT ARIFFIN ZAINAL said...
This comment has been removed by the author.
Jack Lingam said...

oh ye. tak kan lu orang yang baca blog ni tak baca buku bai? kalau nak baca blog je. susah bai..

mr. hafis said...

ok beb. gua cari, gua cari.

garang gila.

Jack Lingam said...

haha.. biasa la. kena garang sikit ngan melayu bai. supaya lu orang boleh jadi lingam mcm aku.

AIZAT ARIFFIN ZAINAL said...

silap gua. mr.hafis ajak rush kino besok beli buku. buku apa pun gua tatau nak beli. hahaha..

gua rasa lebih baik gua rajin-rajin google lepas nih.

Melayu Minimalis said...

satu benda lu lupa tulis bai.

Earth Hour ni was a Leo Burnett initiative. Office dorang kat Sydney yang buat dulu.

Still is a Leo Burnett initiative worldwide.

Fikri Misti said...

Bai, ada orang kata earth hour ni semua dakyah barat je. Ada udang di sebalik batu katanya. Aku dah kena selekuk kat blog aku.

Komen? Iye ke?

Jack Lingam said...

hahah. dakyah barat. aku rasa semua benda yang di post di sini 89% nya dakyah barat.

alamak kalau dakyah nya untuk kebaikan apa SALAH NYA. nak kata dakyah orang islam sekarang boleh kata 20% je yang boleh pakai. yang 100% hanya dakyah allah SWT menerusi nabi muhammad SAW.

SO bai lu jgn ar nak agung agung kan sangat lebai lebai yang cerita kat kau sama ada kat dalam masjid atau kat luar masjid. benda yang mereka lalui semestinya berbeza dari apa yang kau lalui. jadi apa kata lu bukak sikit otak atau minda kau supaya

Jack Lingam said...

menjadi lebih terbuka dan dapat menilai keburukan sesuatu benda. tak kira benda barat benda timur benda utara benda selatan. yang penting lu decide sendiri.

last CALL yang menjawab dekat maha esa kau sorang bro. bukan aku, bukan lebai mahu pun ibu bapa lu..

AMACAM?

dakyah barat. bodo sial..


itu pendapat AKU..

THANKS

Jack Lingam said...

oh ya. komen itu bukan direkly tuk kau ek abang fikri.

aku tergna kau insted of u guys.

hak hak hak

Jack Lingam said...

cunz MM. awek lu sihat?

Melayu Minimalis said...

@Jack
sihat bai.

Dari mana?

Analytics