Wednesday 11 March 2009

Agenda belakang RM 60 billion.

Bai bai bai,

Apa cerita, aku bajet mesti ramai sudah baca paper ini hari tentang budget yang di war war kan dapat “stim” kan ekonomi Negara yang semakin parah ini. Mari kita re-cap. Kadar pegangan ekuiti bumi putra 16%, kadar pegangan ekuiti non-bumi putra 44% dan selebih nya di pegangi oleh Foriegner dan juga tauke tauke arab, cina  dan yang tiada passport Malaysia.  So bai, apa penting nya stimulus ni untuk Negara? Katanya untuk membantu ushawan ushawan SMEs (Small Medium Enterprises) yang merangkumi 90% dunia bisnes di Malaysia. 10% Lain lain adalah GLCs dan juga MNCs.

SO bai, mari kita go through secara detail apa yang di bentang kan semalam dalam parlimen yang di katakana boleh mengembangkan ekonomi Negara dan mencipta banyak pekerjaan kosong untuk para para mahasiswa yang tak dapat kerja dan kepada sesiapa yang saja yang baru di buang kerja. Gila bai, tahun lepas UiTM punya graduates 16% tak dapat carik kerja dan masih menganggur. Anyways…

a)      Cukai pendapatan untuk para penanam sawit hanya akan di kenakan jika para peneroka dapat menjual sawit pada harga RM 2500 se-tan (di Peninsular) dan RM 3000 se-tan (Sabah Sarawak). Sekarang, Cukap pendapatan dikenakan pada kadar RM 2000 se tonne.

b)      Tax Relief setinggi RM 10,000 selama 3 tahun kepada sesiapa yang membeli rumah sudah memgambil loan untuk beli rumah. Harga yang eligible adalah RM 200,000 ke RM 250,000.

c)       RM 3 billion telah di alokasikan kepada Khazanah Nasional untuk di injek kan ke dalam sector Telekomunikasi untuk memantapkan lagi infrastruktur broadband di Malaysia. BUkan itu sahaja, RM 2.4 billion juga telah di alokasi kan untuk Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC) untuk pekara yang sama, memantapkan infrastruktur di luar Bandar.

d)      RM 480 million telah di alokasikan untuk Syarikat Syarikat Toll Malaysia untuk mengelak kan kadar toll naik.

e)      RM 674 million telah di alokasi kan untuk menyubnyidi Rakyat Malaysia supaya dapat beli tepung, gula dan roti dengan harga yang berpatutan

f)       RM 200 juta untuk AUTO development fund. Jumlah yang tidak di announce- oleh najib semalam untuk member pertolongan kepada Proton dan Produa

g)      Working Capital Fund Sebanyak 5 billion akan di lancarkan oleh MOF untuk membantu syarikat syarikat yang mempunyai modal kerja yang tidak lebih RM 20 juta

h)      Konstruktion-

                                                                                 i.            RM 18 billion di alokasikan untuk sector konstruktion

                                                                                ii.            RM 8.8 billion untuk repair longkang dan jalan jalan yang berlopak dan jugak facilitas public seperti tandas awam dan juga amenities yang lain

                                                                              iii.            RM 0.2 billion untuk pembinaan rumah kos rendah

                                                                              iv.            RM 2 billion untuk membaik pulik 752 sekolah di Sabah dan Sarawak

                                                                               v.            RM 0.6 billion untuk menambah infrastruktur eletrik dan air di kawasan kawasan pendalaman di sabah. RM 0.6 billion itu juga akan di gunakan untuk menyambung pekan/Bandar dengan kawasan kawasan pendalaman.

                                                                              vi.            RM 1.2 billion di alokasi untuk menaik taraf airport di sibu, aktiviti aktiviti mendalam di airport di Miri. Membaik pulih infrastruktur yang di jahanami banjir, Menaik taraf sekolah, pembinaan Pusat Latihan Industri di Kota Samarahan dan pembinaan infrastruktur infrastruktur untuk industry pelancongan di sabah dan Sarawak. Selain tu, pembinaan Kota Kinabalu Transmission System dan pusat pusat giat mara juga telah di alokasi kan dalam RM 1.2 billion untuk sabah.

                                                                            vii.            RM 1.7 billion untuk Khazanah Nasional untuk melaksanakan project mega di iskandar, johor. RM 1.7 billion itu adalah untuk membina Hotel, infrastruktur, university dan taman tema (kata nya Disney nak bukak satu di johor)

                                                                           viii.            RM 2 billion untuk pembinaan pusat perindustrian di Tanjung Agas, skim kewangan untuk bio-tech sector, dan membaik pulih infrastruktur trafik dia kawasan KL Sentral

                                                                              ix.            RM 2 billion untuk membina LCCT baru.

So bai, wa dah geladah dah info untuk lu orang. Sama ada lu nak pegi ketuk pintu agency agency kerajaan dengan proposal lu yang sharp.

Tapi bai, apa pendapat you all hah pasal RM 60 billion yang di lelar kan oleh ahli ahli politik semalam? Kombinasi fiscal dan monetary semalam bukan saja tidak mencukupi, tetapi  banyak lagi pekara pekara yang boleh di ubah selain mengayakan tauke tauke besar dan yang telah well establish dan juga berkoneksi dengan pihak kerjaan. Lu tengok projek projek yang di table itu pun sudah cukup. Semua projek mega mega dan mega. Yang pasti kaw tim dapat mesti syarikat syarikat seperti  YTL, TNB, UEM, KLK, IJM , UMW dan banyak lagi. Kebanyakan syarikat syarikat ini sekarang tengah suffer kerana banyak projek projek di luar Negara banyak di batal kan di sebabkan kegawatan ekonomi dunia. Jadi untuk membangkit kan nilai nilai share syarikat syarikat mainboard ini (sekarang semua sesak beb, cuba lu usha KLSE),  apa susah bagi project kat syarikat syarikat ini la bai. Cashflow projection sure top punya lepas kena award. Apa lagi bai beli la share syarikat syarikat yang tengah sesak ni. 

Aik aku ingat misi kerajaan nak bantu SMEs? Apa cerita?

Bantuan kewangan memang lah tidak akan pernah mencukupi untuk entrepreneur entrepreneur Malaysia.  Penukaran polisi polisi seperti struktur cukai, cukai import dan eksport, pemberian grants, penghapusan lesen  import dan export, bantuan bantuan yang dapat membantu syarikat syarikat SME ini berkembang ke luar Negara (macam Matrade la bai, tapi lembab sangat nak tolong geng, banyak gila paper dan condition precedent yang perlu dihalui) sememangya akan membantu syarikat syarikat SME ini berkembang. Walaupun kerajaan telah berjanji RM 25 billion akan di alokasi kan untuk membantu SMEs mendapat kan loan atau finance facility, mengapa kita harus mengalakkan syarikat syarikat ini berhutang di saat saat genting ini?

Dengan projek projek besar sahaja yang di table kan untuk stimulus kali ini, aku memang tak yakin SMEs akan dapat godak dan lenjan masuk untuk tender sub contract kecil kecil ini. Yang pasti nya hanya kroni dan sanak saudara yang akan kaya. Dan kita hanya akan ternga-nga bila kita dengar siapa yang akan di awardkan dengan projek projek ini.

Misi lain adalah untuk memgembangkan kuasa pen-jolian (consumer spending power) konsumer, mungkin tidak akan terjadi jika sekadar tax relief setinggi RM 10,000 setahun untuk 3 tahun dan subsidi beli beras dan subsidi tol yang diberi kan kepada consumer. Gila bai, dah la si zeti tu baru turun kan interest rate dari 3.5% kepada 2.0%. haih.. ini hanya akan mengalak kan pembelanjaan dan orang berhutang. Kalau hutanga ada duit ok, ini semua tengah sengkek lu nak suruh orang pinjam duit. Bukan itu saja, kad kredit punya rate pon makin turun. Gila beb.

aku harap kan kita kerajaan dapat la dapat beri informasi yang lebih transparent untuk kita tahu kemana duit tu merayap. Apa susah, buat disbursement monitor dekat satu website pon dah cukup dah bai.

Aku speculate stimulus ini tidak akan membuat ramai ushawan yang muda mahupun yang tua stim walau pun dah telan pil dan sembur ubat kuda kat pelir masing masing.=

Anyways,

Apa pendapat you all huh?

 

Jack " bojan malam" Lingam

5 comments:

Anonymous said...

i think i'd have just to agree to disagree with you on this, hombre

Jack Lingam said...

bring it on

Shaira Amira said...

apa susah lah sgt kalau kerajaan nak bagi satu report untuk figure2 yang dia dah belanjakan?

atau....

Faisal Zakaria said...

"Gila bai, dah la si zeti tu baru turun kan interest rate dari 3.5% kepada 2.0%. haih.. ini hanya akan mengalak kan pembelanjaan dan orang berhutang. Kalau hutanga ada duit ok, ini semua tengah sengkek lu nak suruh orang pinjam duit. Bukan itu saja, kad kredit punya rate pon makin turun. Gila beb."

sounds familiar.
Isnt this what brought America down?

Jangan yang dikejar tak dapat.
Yang dikendong berciciran.

Yang dikejar, increment of consumption, yang dikendong national economy.

It sounds way too familiar.
i keep hearing someone shouting sub-prime from a distance.

Anonymous said...

faisal,

no, that is not the thing that bring US down,

it is actually the banks which didnt manage to check the creditor background very well. they just simply giving loan without looking at the posibilities of not getting back the money. Either interest up or down it doesnt stop people for making loan

even Bank Negara lower down the loan, all our banks are now are very tight to disburst the money if u have bad credit history. i've tried before asking for RM3000 with my bad history, nope, no approval eventhough my annual salary more than 10 times of that.

the qualities of the creditor are the more important factor that underlying the economic movement. if the bank giving RM100K loan to 100 peoples who love to spent and so dem liat to bayar, sure the economy will collapse, that what happened to US.

that is why now people are turning into Islamic Credit Card as the cards charge consumer a fix penalty for late payment as the credit card owner knows they never can get in track for increasing interest every month

about this RM60 Bil, i hope all the money will circulate around, and yes inflation rise up olready, but the main thing is all the banks should be careful to the creditor...

Dari mana?

Analytics