Monday 6 October 2008

Melamine: Sebuah Teknologi Rebel

salamualaikom kawan,
apa cite semua. aku bajet ramai antara pembaca yang kurang bulat raya tahun ini pasal makan kuih pun agak agak. Kiranya, memilih jugak la bila nak makan kuih yang dibeli atau di buat oleh bini bini ngkorang en? fasal sejak apidemik susu yang heboh dekat china aku rasa mebuat ramai orang termasuk diri aku ni tak makan kuih london almond bai melain kan lu buat kuih tu guna dark chocolate. tapi mengikut tekak rakyat malaysia ni, tak ramai yang ske kalau makan kuih london almond tu kalau guna dark chocolate pasal rasa dia macam air laut campur air sungai. Pendek kata payau macam air paya la bai.

Aku pon baru je tau apende melamin ni. mula mula wa ingat macam racun rupa rupa nya benda ni memang legit bai. tetapi memang takleh la nak letak kat susu. kalau kau nak letak dekat bahan bahan mengecat seperti syelek atau cat nippon tu takde hal lah tuk memekat kan benda tu. tapi kalau lu letak dekat susu bagi bayi buat nenen memang tak boleh bla la bai.

Asal la tokey susu ni guna melamin? secara usul nya memang bukan salah pengeluar seperti Dumex atau Dutch lady (contoh). Kes ni mulanya bila syarikat syarikat besar ni meng-outsource sumber sumber susu kepada small time taukey susu. biasa lah bila lu outsource mesti lu set kan standard tuk susu yang lu nak beli. Kiranya benda ni dah sign dalam "sales and purchase contract". Sebagai contoh jumlah protien dalam satu tong yang lu jual kat dumex atau dutchlady mesti ada X% protien. Kalu tak lu punya susu kene rejek.

So bai, macam mana food scientist yang keje dekat dumex dan dutchlady tau kadar protien dalam satu balang susu ni. Protien yang di perbuat dari asid amino mempunyai kandungan Nitrogen, carbon, oksigen dan hidrogen. salah satu cara tuk detect ketumpatan protien yang paling senang adalah mencari kepekatan hidrogen lah bai. pendek kata, bila saintis ni buat content test katbalang balang yang tokan nenen ni bawak dari pada ladang ladang diorang mesti ada banyak susu yang di rejek kerana kadar protien nya yang tak cukup standard. Biasa ah, ada lembu makan salad, ada lembu makan rumput, ada lembu kena urut, ada lembu duduk kandang. sebab tu la kadar protien yang berbeza. ala macam manusia ah, ada yang boleh berak cangkung ada yang boleh berak duduk.

oleh sebab standard yang terlalu tinggi dan cara cara penternakan yang berbeza, susu ni dia punya variation dia memang lah melampau sehingga menyebab kan seorang taukey yang bijaksana memperkenalkan konsep melamin ini secara underground tuk membohong saintis ketika upacara content test. lepas lu bubuh melamin ni, memang kadar hidrogen dalam susu tu menjadi lebih pekat lah bai. so memang banyak la susu yang tak lepas di lepas kan dengan begitu sahaja.

lepas dah process buat susu tepung tuk bayi dan tuk bermacam macam produk lain, dan dah digunakan selepas beberapa bulan, baru la dapat rasa impak melamin ini yang telah membunuh 4 orang bai, 1200o masuk hospital dan 53ooo orang menjadi sakit.

so bai benda benda ni nak salah kan sapa? pengeluar susu atau pembeli susu (dumex dan dutchlady)

pengeluar susu yang menggunakan melamin atau pembeli susu yang mempunyai standard yang sangat tinggi dan tidak memberi guideline kepada tokey susu cara cara organik untuk mendapatkan susu yang berprotein tinggi?

jack "baru lepas potong rambut (chekedaud gambar profile..ahakz) "lingam

4 comments:

Anonymous said...

Yang wa tau melamine tu utk buat pinggan mangkuk murah jual kat kedai RM2.

Dulu ada CAP buat bising pasal melamineware (nama pinggan mangkuk buatan melamin) tak sesuai kerana kalau kena panas/ guna dlm microwave, dia merekah/ meretak/ rapuh tapi parents suka guna pasal tak mudah pecah kalau kiddies guna.

Pe2 hal, wa jarang minum susu lembu dari kotak.

P.S. Slang lu cam sial aaa wa nak tiru selalu. Wa dulu selalu dgr org guna bai dulu kat JB circa 2003-2004 dulu. Cool pic BTW.

Anonymous said...

wa kampung batu pahat bai..

Anonymous said...

bai..aa..perenggan ke-5 hidrogen..tukar jadi nitrogen..salah taip tu..

ladyesah said...

hensem gila bai~~
tinggal tak ada motor je. kalau pose tepi motor/atas motor memang esah dah terangkat gila!
agaga.
:)

Dari mana?

Analytics