Thursday 9 April 2009

It is Here.

Bai, gua super stim tengok Neo CPS.
Boleh kata the last erection i had with a national car would be when they released Proton Putra 1.8 back then in 1995. Imagine a primary school kid, standing beside a car while having a hard-on (figuratively speaking son). Time tu, Putra adalah the echelon, the primera, ze magnifique of cars lah. Maafkan gua, gua time tu tak banyak exposure. Zaman tu mana ada blog pasal kereta.

Lepas Proton dengan Mitsubishi go their separate ways with their partnership (kalau gua pun tak tahan. lu partner agak lama jugak lah, technology transfer macam cipet bai. Memang gua cabut ah..) keluar design-design body dan enjin yang karut-marut seperti yang dapat kita lihat terjadi kepada Proton Savvy. Proton Juara pun pun boleh tahan lucahnya (obscene ape do dalam bahasa Melayu?). Macam-macam nama keji telah dilemparkan terhadap Juara seperti mesin-basuh, peti ais, tin biskut, dan pelbagai perkakasan rumah yang lain. Dan Proton Savvy pulak, lu pernah bawak AMT version? Peh. Macam lu bawak jentolak bai. AMT (Aiyak-Memang-Takble Blah ataupun Automatic Manual Transmission) dia jerky nak mampus. Ada baik jugak lu bawak troli supermarket pergi kerja.

Rundingan dengan Volkswagen AG, PSA, GM semua kantol.

Tapi, pada gua ah...ada satu tahap yang boleh kita anggap sebagai milestone kepada rebranding and resurrection of Proton. Acquisition of Lotus, and the appointment of new CEO, Datuk Syed Zainal Abidin to replace the Tengku fella (cant remember the chap's name).

It totally revolutionized Proton. The styling house got revamped. Technology transfer from Lotus improved the brand's credentials with regards to the ride and handling. R3 comes into play. Memang stim ah.

Dan...Neo CPS sudah tiba.



Impressive jugak.
Neo version ini datang dengan variable lift system (sistem lif pembolehubah? ada baiknya aku biar dia kekal dalam English.) yang konsepnya adalah sama adik-beradik dua tiga pupu lah dengan enjin VTec kebanggaan Soichiro Honda. CPS pulak kalau gua tak silap adalah abbreviation kepada Cam Profile Switching, pun ialah konsep yang sama dengan VTec.



Readings on the performance pun adalah menarik, 125PS at 6500rpm, 150Nm torque at 4500rpm, menunjukkan kalau kau nak makan BMW M3 memang tak dapatlah jack, tapi kalau lu nak sayurkan Wira wannabe masuk enjin 4G91, tak pun 4G93, mungkin kau berpeluang. Sport rim pun santek, set-set Advanti (macam celup design je, pahal Proton?)

Memandangkan benda ni pakai teknologi profile switch, maka kau kena rembat sampai rpm dah cecah 3.8 baru high cam tendang. Huuuu...itu jam memang ada stim. Gua tumpang EG SiR member gua dulu, Limited Edition 2 door, time bukak cam tu air mazi gua ada terbit sikit lah gua ingat. Sial dia, tau ah kereta power ko berlagak la pulak joi. Eksiden dah pun padan muko kau.

So, improved looks, performance, and all these arrive at your doorstep at RM58k.
Good call.


pictures credit to :
fattahjamaludin.blogspot.com
star motoring

14 comments:

Stonerz.Inc said...

AUDI HITAM SPORT RIM HITAM BARU MACHA AND HIP BAIIIIII

Faisal Zakaria said...

wrong combination son.

mr. hafis said...

alfa 147 compare dengan neo ni.

amacam?

Faisal Zakaria said...

amende ah lu orang ni. gua dah cakap national car kot.

kalau gua nak cakap conti ke japan cars, dah tentu gua tulis pasal bugatti veyron takpun GTR.

sheeeesh.

FRANKIE said...

blad boleh bagi insight sikit?

nak beli car freshener dengan carpet kat brothers ke kat eneos lagi banyak selection?

aku nak spice up sikit aku punya beemer e30.

Faisal Zakaria said...

tak yah la gi brothers.
buang karan brav.

Anonymous said...

boring

Jack Lingam said...

i think so too. anon

Melayu Minimalis said...

aku ok dengan neo cps. yang aku tak suka wheel skirting ala2 satria gti tu. buruk la bai. tak minimal

belaian belalai said...

ape pendapat you(tanye kat pengarang)...ak rs local scene utk kete mcm malap je chance.ak rs mustahil proton leh lawan dgn pasaran lain.toyota production bpe byk.RnD bpe byk invest.input dr involment dgn motorsport...perhatian komen ni lari dari tajuk.....bukan ak x nasionalis..tp lojiknye la.lift yang dimaksudkan tu adalah jarak pergerakan valve yang boleh berubah2.ak rase kau tahu...tp vocab dlm BM ape ntah.klo honda nye die siap leh retard or advance cam and cam ade dua profile....agressive unt top end n kurang agresif utk low end....share...tolong la jgn ade hater bashin aku
cheers

Jack Lingam said...

ape cite FZ? tak kan senyap je. bash la bai.

jack "batu api" lingam

Faisal Zakaria said...

BAKAR!!!
BAKAR!!!

Gua tengah honeymoon.
Lu orang kacau Jack ngan Kwai.
Gua tengah sunbathing ni.

Waiter!
Jacky-boy!
Get me some juice boy-o.
Come on son!

dura said...

love your description..arousing..justify the colour of the rim please

dura said...

bro faisal
suggest better rim colour la plez

Dari mana?

Analytics