Sunday, 5 April 2009

Crack Sungguh Kehidupan.

Gua tak faham.

Untuk makluman lu orang, gua adalah seorang consultant untuk sebuah company yang membuat keputusan untuk meminimumkan kos, dan menjual peluang pekerjaan rakyat Australia kepada masyarakat Malaysia. Tak kira dari perspektif macam mana pun lu orang tengok, gua memang tak berminat kepada konsep outsourcing. 

Cukuplah kita bersembang pasal etika business. Bukan gua ada bisnes pun, gua makan gaji je ennn...sekarang ni gua nak cerita pengalaman gua dealing dengan wholesale suppliers dan retail customers. Serius gua cakap lu, gua tak tau kenapa lu, diorang semua, we can easily turn into a insensitive bastards over the phone. Gua tak tau apasal. 

Lu imagine, time gua cakap "Sir, i would like to advise that there are some discrepancies with the documentation you provided, we would need you to provide the corrected forms, and then we will be able to reconsider your application. I am seriously sorry over this matter sir."

Lu tau dia cakap apa?

"Fuck off you scripted asian monkey, just do as you're told, and get me my Internet quick."

I was like...
What the fuck?

Tanpa kelibat orang yang sedang kau berbicara dengannya, just hearing his voice, adakah kau akan menjadi seorang celaka secara automatis?

Dan gua yakin, majoriti di antara kita, pernah membuat perangai celaka seperti ini dengan pekerja-pekerja customer service di TM Streamyx (waktu international link problem, memang emo lah hati lu takleh bukak facebook tengok survey apa member lu buat ennn...), bank lu, dapat pulak itu orang sudah announce satu bad news...memang melompat-lompat lah lu nak maki dia enn?

Crack ah lu brav.
Apa pasal lu jadi macam tu? 
Lu pikir bai, bukan lu sorang buat perangai camtu, heaps of other people are doing it as well.
Melepaskan amarah pada orang yang tak sepatutnya. Lu marah customer service yang jawab lu punya call, cakap "lu punya company memang banyak cipet ah!! memang servis macam cilaka, nak sambung internet pun lembab macam haram, dahlah gua bayar mahal, macam mana gua nak baca Faisal Zakaria post apa hari ni!!Kimak Connect gua cepatt!!", memang tak kemana ah joi, habis kuat je mamat tu letak je telepon tu nanti.

Rechill brav.
Mereka ada perasaan jugak.
Macam mana palat pun lu cakap dengan diorang, diorang DIWAJIBKAN untuk bersabar dan bercakap dengan lu dengan penuh courtesy. Amacam? Lu ingat kerja senang? Lu kena maki, lu nak cakap balik dengan dia pelan-pelan, takleh maki, padahal membuak-membuak, siap lu asah pisau lagi sambil cakap telepon ngan customer.

Selamatkanlah customer service seluruh dunia daripada orang-orang yang tidak ada tatasusila.
One command respect only after he respect another.

R.E.S.T.E.C.P - Ali G.


FZ yang restecp. 

8 comments:

AJ (tgh happy internet no mo down yea!) said...

hahaha posting ni mmg siol la

tp tu la kan, kadang2 macam mana tak naik angin beb, aritu internet umah wa tetibe je disconnect, pastu wa pun dgn etikanya pun kol la TMNET, lu nak tau tak after 20 minutes baru dpt!!!!!!

tak ke crack?

so wa pun apa lg belasah le cukup2,

tp pastu baru wa sedar mungkin ramai pelanggan down agaknye

hehehe tp dah termarah nak wat camne

tu pasal la wa salute customer service...hihihi

FRoS Salleh said...

aku baru je nk call maki maybank! shite!

melon. said...

member aku penah prank customer service.
kesian aku tgk.
budak tu x boleh letak phone sebab member aku belum cakap done.

lencoi la mcm ni.

Jack Lingam said...

hehe... sorry ah F.Z aku pon cam golongan golongan itu la bai.




HE HE HE

Razaisyam Rashid said...

lu pun aku pernah pasang niat nak keje kat customer service

boleh bikin duit ka?

Eman said...

gua suka khidmat pesanan awam macam ni. bagi manusia sedar sikit.

tapi part gua paling suka,
R E S T E C P! :D

Faisal Zakaria said...

@AJ - salute comrade.

@Fros - ko bleh tak bawak-bawak besabar? tak perlu maki. Sindir. :) kalau lu orang sindir, diorang bleh gelak lagi bai.

@melon - sapa tak pernah blad? Aku pernah prank bomba, pastu diorang datang rumah. Bagitau mak aku. Bomba adalah muncoi.

@JL - bertaubatlah jack. lu tak puas hati, lu marah kat telepon bukan mamat tu rasa pedih pun di anggota badan beliau tersebut.

@razaisyam rasyid - lu nak keje sen banyak keje macam JL lah. lu nak keje stress, macam nak mampus, tapi habis shift, lu keluar opis, and you see how beautiful the day is, and you forget every single thing that those stupid customers said to yah, workload whatever shit, kerja lah customer service.

@Eman - restecp-ing you bruvv.

anip said...

"There are two type of people nowadays. Those whom created the system and those whom follow the system to those who created it"

-2009-

Dari mana?

Analytics