Wednesday 22 April 2009

tumpangkan saya,enchek.

Motor gua kena sita beb.Kalau nak naik bas dari rumah gua,gua kena menapak 20 minit kalu nak sampai bas stop.Lrt plak takde kat belah Kota Damansara nieh.Kalu Teksi,gua memang tak boleh bla laa.gua dah berapa kali bertekak ngan dreba sebab takmo ikut meter,takpun harga kat meter melantun.
Nak tak nak,gua kena merempat gak kat rumah adik gua yang usang ni.

Naik benci gua tengok muka adik gua.

Semalam gua dah sangap berdarah nye beb,gua rasa semua benda dah takleh bla.Jadik,gua test power berapa jauh gua boleh 'hitch hike' dari KD nieh.Ingat boleh la jugak gua menukar pemandangan dan layan borak ngan orang gua tak kenal ek.Mana tau,gua boleh balik rumah mak bapak gua kat Seremban.Gua tau kalau naik bas senang citer,takde susah payah.tapi boleh ke memana bas,tren takpun kapal terbang bagi lu stim seperti 'hitchhiking' nieh.Redah je bai.Baru stim.

Jadik gua pun tunggu la tepi jalan.Ingat gua boleh tumpang sampai highway.Lama sangat gua tunggu jadi gua capai kesimpulan yang orang kota susah sket nak tumpangkan orang nieh.Jadik gua berjalan sampai ke Tol lebuhraya.
Kat situ plak,gua dah rasa macam Jebat dalam citer Kembara Seniman Jalanan lakonan M. Nasir sebelum dia sell out.Beza gua ngan Jebat cuma gua tak bawak gitar je,gua bawak gua punya harmonika.Mana tau,kalau Nasir Jani nak buat filem baru dia pakai kisah gua ni plak.

Belakang cerita,seni 'hitchhiking' ni memang tak wujud dalam pada zaman ini,ataupun masyarakat kita.Salah satu dari itu la.Yang wa tau,wa gagal untuk bergerak ke mana-mana dari tempat2 yang gua rasa strategik tuk menahan kereta/motor yang lalu lalang.Gua dah jalan sampai tepi highway,Petronas dan tol sungai besi.

Ini mungkin kerana gua bukan Jack Kerouac,ataupun mana mana mat saleh pun kot.Gua rasa orang Malaysia memang saling tak percaya sama sendiri.Adakah itu hakikatnya?gua belom tau.
Gua selalu dengar cerita orang tua-tua pasal member2 derang yang 'hitch' sampai Eropah,Russia dan tah memana lagi.
Esok gua nak cuba sekali lagi,tapi gua pakai Kopiah.
Bukan sebab gua pretentious bai.Sebab gua tau 1st impression tu penting.

22 comments:

▲▲▲ said...

weh, toll after kota damansara is kepong.
are you tanned now, mr. aiseyman? malaysia has been hot lately.

Fadhli Rahim said...

Zaman dulu sekitar 70an arwah bapak aku dan kembar dia penah cite dia hitchhike dari Pulau Pinang sampailah ke Kuala Lumpur. Zaman dulu orang boleh percaya lagi kat orang lain walaupun tak kenal. Kasi tumpang ni tadahal nyer beb.

Skrang? Memang aku sendirik pun tak berani bagi sape2 naik kete aku. Gila ko, nanti mau dia rompak/cilok kete gua amacam bai? Tak kisahla muka lu macam Jack Kerouac ke, Jack Sparrow ke atau pun Jack Lingam.

Jack Lingam said...

pergh bibir si dill tu memang mengancam macam angelina jolie bai...

nak kiss bleh?

NICEEEEEEE

▲▲▲ said...

Just read your comment, and all I have to say is
Gila apa mung jale sampa tol sg besi?!

But when you think about it, tak jauh apa dari kota damansara. Is got google map in ma brainz, k.

I suggest you don't wear a kopiah sebab mcam agak suspicious je pak alim nak hitch-hike kat highway.
Nanti orang malas nak layan a Muslim-preacher (tak tau proper term for this) throughout the whole ride.

Gua ada projek haram gila bai nak buat on a fine Sunday morning, berpotensi masuk lokap 5 jam.
Nak join? In crime, one day you're in, one day you're out.
What say you?

Jess B. said...

i don't think interstate hitching is impossible in malaysia.
as long as the air around you is positive..shud be cool i suppose.
but interstate hitching seems easy,i mean it should be easier to sit with some stranger in a car for long hours being that its easier to relate to a fellow countrymen with no language barrier.
imagine hitching across borders,into thailand with some thai dude who speaks no english.or in europe or sumn.

Anonymous said...

apehal kau nak tumpang orang do.. kau takde member2 ke yang bleh mintak tolong? isap ar member taknak tolong member time kritikal cam ni.

time travel lain cerita la. sama gak yang minah yang bawak kereta satria neo kaler hitam yang kau tahan smalam tapi tak berhenti tu.. last week dia baru kasi hitch-hike kat mat sal ni sorang.

bukan pasal mat sal tu muka cam jack kerouac, burroughs atau ginsberg... tapi pasal minah tu mmg suka kote2 jejaka asing berkulit putih. dia pun tau travellers senang siot nak score.

kau masuk siam memang la senang nak hitch-hike... jom pegi golok atau hatyai aku kasi tumpang tokan2 yaaba yang buat semua jenis kerja, dorang leh kasi kau free hitch-hike sampai eastern europe pun takde hal...

tengok market muka lu cam mana la. sama ada kau sampai in one piece atau tak, tu aku taktau. kalau kau sampai in one piece pun, harap kau tak kena paksa telan terung yang dorang sumbat satu kandang pil kuda sudah.

point being is that, beatniks are dead and modern condition has different conformities and cult-counters.

Karthikeyan said...

kau nak pakai kopiah pastu hitch-hike?

kebarangkalian orang yang kasi kau tumpang pun orang2 yang pious, berkopiah.

nanti kalau driver tu berhenti sembahyang kat masjid, jangan la kau complain rasa panas2 badan.

Jack Lingam said...

lu orang ni beron ke apa? senang cite sedia kan helmet motor di dalam kereta.

mmg sesuatu yang lu orang akan rasa APA SAL LA AKU KENA ADA HELMET MOTOR KAT DALAM KERETA? AKU BUKAN TOMMI MAKINEN.

SKARANG KAT MALAYSIA PALING SENANG NAK TUMPANG ADALAH PEMBAWA MOTOR.

KALAU LU ORANG HOT CHICK MACAM DILL YANG BER BIBIR SEXY lagi la senang nak angkut bai. yang jantan pula apa dahal.

ABANG ABANG MOTOR NI SEMUA TOP BOY PERKIDA> SILATURAHIM ANTARA MELAYU MEMANG ON. SO TAKDE HAL

aku dah try. tapi ko kene pandai break the ice ar (tuk jantan), pasal lu salam ngan top boy kena ada special hand shake sampai bunyi "KEEETAP" en

▲▲▲ said...

Well, hello Jack Lingam.
Beron tu apa?

If you happen to be a skinny 12 year old boy (or younger) who lives in shorts, why aren't you on my lap!

If not, are you single handsome smart skinny tall and (of course, filthy) rich?
If you are all of the above, why haven't we met?
Do you like to chat at Astro@15?

Jack Lingam said...

finally, i got ur attention.

beron tu macam semi sengal, kurang pikir dalam, pikran cetek, dan kurang pro-active.

sebagai contoh, bai lu ni beron la. ada ke kau kata pak hassan punya roti canai world. lu tak kena lagi roti canai kat sunshine, bai lagi letup. siap ada awek PINOY yang serve kan tuk kau bai.. baru sharp.

anyways. we shall continue and maybe we can try to chat on #15 soon.

im not a 12 year old kid, a single handsome smart skinny tall nor filthy rich.

i rarely shower before i go to the office, i sleep at the office, i stay late at the office, i shit and eat at the office, i get to see my mom on average during weekends. in other words. i am "Bohjan malam".

we shall continue this conversation on saturday evening. as for now, i need to go to Pekan nenas in Johor now.

take care

J" anyways, A/S/L PLZ" Lingam

▲▲▲ said...

36/m/teluk intan.

U?
uR dEscr1pt1oN sOunDZ lYk3 uR N ofiS boY, rU lYk3 woRks?

Ayman Aiseyman said...

lu orang cynical sangat la.
dah takde keyakinan dengan kemanusiaan ke bai?
gua yang sampah dan dilayan macam sampah ni pun rilek je,apasal lu orang melantun?

Anonymous said...

ayman, ayman... bosan sangat gosok la adik lu tu.

bukan adik lu yang lu naik mual tengok, tapi adik lu yang kasi lu kehidupan sebagai seorang jantan perkasa.

baru lovin' bak kata dak-dak chelsea college of art + design.

radio abu akmal said...

good, now you see what humanity does to one these days.

PUNK.

aint gotten you newhere far aint it.

Ayman Aiseyman said...

FZ bangkitkan soal racism,kebencian/pengasingan antara budaya.
Poin gua plak dalam merekakan cerita pasal gua hitchiking ni adalah tuk membangkitkan soal keyakinan dalam kemanusiaan.

Memang gua bajet respon yang sinis dan tidak berkeyakinan.

ada jugak respon yang berharapan.

gua takleh bla respon kerek yang berkebencian,tapi sudah pasti.

tapi dalam sesi buaran ni kekurangan pihak yang lovin'.

ironiknya respon manusia kepada nukilan kemanusiaan.

Jack Lingam said...

kah kah kah.

wow, u 36 ke? i ske abang abang loyot. hihihihihi

i 21/f/djibouti

i mmg ofis boy jerrkz..tapi i slalu roaming roaming antar surat bos, board paper, masuk kan gaji kuli2 lain kat opis, beli kan paper kosmo tuk akak akak kat opis, main futsal tok ofis... cam tu lar.pendek kata i nie cam peon jerk kat ofis tuh.

tapi i ske leparkz ngan boz i, coz my boss cam educated jerk. hihihih

anywayz anak malik

gutten night..hihihihihihiihihih

▲▲▲ said...

Ayman aiseyman, gua bukan cynical and negative,
Masa gua jalan kaki tengah panas terik pun gua hoping ada Samaritan tanya "halo where you go let's go?"

Gua citer, 2006, gua n fren driving back from college to our apartment ikut jalan shortcut.
Cyber masa tu tak happening, 7-11 pun takde mmu baru pun takde, senang citer the road weused panas nak mampos takde pokok takde angin whatsoever.

Pastu kitorang nampak uncle tua ni, jalan bongkok, pakai baju guard, lambai lambai tangan.
Kitorang feeling bai, so we stopped to tumpangkan him.

Masuk masuk keta, dia open story,
Grateful la, panas la, takde orang nak tumpangkan dia la,
Said he was on the way back after finishing his job, nak gi jumpa anak dia, can we drop him off at terminal?

We said sure, kesian pak cik.
Now, it wasn't a conversation., it was more of a monologue from him at first.

AND THEN!!! He asked for some money, but in a very persuasive way, kepala dah kat tengah passenger and driver's seat. Cuak ok!
And dia bukan mintak singgit ke dua, mintak puluh puluh.

We didn't say anything sebab cuak gila alone in the desert with a random old dude.
In the end I gave him 10 bucks and he wanted to kiss my hand, left saying we're pretty girls or some shit.

Two days later we saw him at terminal towdally hanging out.
I know, I know, what if he was telling the truth?
But what's with the eerie feeling, and how-tf did he get there in the first place!

Manolo Bijaya said...

fuck man..this is as trivial as 'soapapendapatyouallhuh' can get..please...get back on form bitches!

heceker said...

hecek masih lagi segar bugar kat jalan kuantan segamat, salong-pekan...
budak2 sekolah poland tepi sungai pahang tu tiap2 minggu balik kampung mesti hecek,depa mana mau naik bas,tambang mahai...lori balak,trailer,van,kereta buruk selamba je bagi tumpang...jangan la memilih nampak keta mewah baru nak tahan...
kalau simpang gambang ke segamat senang2 jer boleh hecek trailer,lori buah,lori sayur...
yang penting nak hecek jangan memilih, boleh banyak cakap tapi jangan banyak tanya.

trifleo said...

im suprised you said that. i've hitchhiked from KL to PJ once and i even gave 3 full grown japanese hitchikers a ride in ampang before.

ko sume kurang adventurous kot. hahaha.

frankie said...

bai, satu nukilan yang menarik.. dulu tahun 2003 gua rilek je tumpang dari kj ke ss2 pasal nak pi jamming.. bukan 1st time la. n mostly yang tumpangkan kiteorang mesti chinese? y arh.. tapi itu semua mase time sekolah sekarang tak tau la mcm mane.. n yes kalau lu nak tumpang pon janganlah memilih n aslo mesti la berpakain descent.. tak semstinya berkopiah bai! orang senstiasa akan buat perception so kite kene la AWARE..

-out

jacky : bibir dill tue mmg menarik.. c'est jeunne...

dena_r said...

aku paling2 pun penah bagi couple dari botswana tumpang keta aku dari cyberheights, cyberia ke bus stop paling dekat. tu pun dia sempat tanya "are you going to ioi mall?"

btw, i just figured out who u r ayman. cheh ko rupanya.

Dari mana?

Analytics