Monday 27 April 2009

Info FANAS 101: Sime Darby berminat balik nak angkat Ramunia?

They are making RM 2-3 billion a year through welding? 


Helo helo helo,

Abang jack baru saja balik dari site dari pasir gudang. Seperti biasa aku gerak balik port kesayangan aku dan fabshop yang best macam disney land untuk aku, MMHE. sememang nya banyak job job yang sedang dibuat, antara nya contract RM 2billion untuk mem-fabrikasikan sebuah offshore oil rig untuk tauke minyak dari Qatar. Iye bai, mmg buat kat sini. pasal dulu memang pusing pusing kat Amerika, tapi dah kurang sikit kat sana tu. Skarang MMHE kira top boy jugak la kira. 

Bukan itu saja, aku juga sempat visit pusat fabrikasi Sime Darby yang dulunya bernama Sime Sembawang. Diorang pun taiko jugak dalam industri fabrikasi ini. tapi MMHE still numero uno ah bai. Anyways, terelentas pula dengan aktiviti atau prospek baru untuk sime darby. Kata nya dia akan membeli Ramunia untuk membentuk segi tiga di malaysia. Kat lumut satu, pasir gudang satu dan lagi satu yang baru kat Ramunia beb. huiyo memang banyak duit abang abang ini. 

Selain itu ada lagi berita panas untuk abang abang dan chikaro chikaro yang ingin berkecinampungan dengan industry ke-ewangan atau kalau you all nak jadi equity guy macam abang jack ni mmg tada hal. wa boleh suap lu orang kaw kaw.

So bros, menurut informer abang jack yang keje kat ambank, terdapat beberapa GLC malasia yang berminat untuk membeli share Ramunia Holdings Bhd. Kat last week pon dah tulis dah bai, kat akhbar mingguan the Edge. Itu la lu orang baca pasal jeans cerut, ngan baju belang belang dan baca magazine ROTTW je mana boleh geng.

Antara syarikat yang berminat termasuk lah syarikat yang buat 28 billion tahun 2007 dan 34 billion pada tahun 2008 (Sime Darby). heavy beb. dengan kadar perkembangan yang tak menentu di malaysia ini, salah satu cara yang dapat menentukan "sustainability" Sime Darby adalah membeli Ramunia Holdings bro. Future estimation kalau project ini on, revenue boleh meningkat setinggi 40 billion setahun. Pendek kata, deal ini lebih tight dari pada deal beli Institut Jantung Negara.

Yang paling best nya deal ini adalah, ia tiada kaitan dengan pembayaran wang. Dengar kata, GLC akan mendilusi (dilute) share pegangan mereka di Sime Darby dengan cara share swap dengan  Tabung Haji  dan Ramunia Energy and marine corporation. Pendek kata, putar putar situ je la, jap agi Tabung Haji ngan Ramunia Energy and Marine Corp akan menjadi shareholders tuk Sime Darby ah bai. 

Kenapa nak beli beb? Selain meningkat kat revenue untuk sime darby engineering (SDE). Sekarang SDE memang dah fully capacitized dah bro. paling busuk pon boleh buat projeck 3 billion kat port pasir gudang.  Kalau tambah lagi 170 acre (besar fabrication yard kat ramunia) diorang boleh kaw tim income RM 10 -15 billion ringgit beb. huiyo. kalau lah deal ni masuk MEMANG MENGANCAM LA. Dengan ongoing project kat Melawati sana, aku rasa model model dan chikaro chikaro akan kejar abang abang yang keja kat sime darby pasal diorang punya income agak secure la for many years to come. 

dan yang untuk abang abang lelaki pula, beli la stock sime darby aku bajet boleh naik sampai RM 20 dalam masa 3 tahun. pasal sekarang RM 6.5 je beb.

APALAGI BRO? PULUN AH

AMACIEM?

Jack " wa banyak betul agenda si zahid hamidi dengan Najib ni" Lingam


3 comments:

Von said...

untung ke? last year SDE rejek expansion plan yard pasir gudang, dengan alasan 'kurang masyuk'. Memang dapat projek, berbillion. Bila tolak kos + delay..delay..jadi -ve bai. Itu apa yang aku tau taun lepas. Taun lepas bukan lama sangat, bulan 11,12 jugak. QP rugi. dorang punya line kat qatar pun, tak bawak untung sangat, sebab insider aku cakap, depa bawak orang yang tak cekap untuk handle di sana.

Kalau nak dibandingkan oil fabricator kat malaysia, SDE kecik. banyak lagi big boys yang menekan agenda SDE(sampai aku dgr rumours, nak shut).

back on ur story, banyak duit depa nak cucuk ramunia. ada 'orang' injek kot.

http://simedarbywatch.blogspot.com pun dah tutup bhai, apecer

*miss the old day

Jack Lingam said...

hehe.

diorang Share SWAP BAI?? GOOD DEAL?

I THINK SO

Anonymous said...

jack,
hutang lapuk blum settle lagi yg kat qatar tu apa citer...gamble dgn project india plak..mmg cari nahas dia org ni..dulu dah kena main dgn company india yg sama...tak serik-serik dek kejar project masuk dlm job card..nasihat aku la pada HQ KL tu shutdown je...kononnya nak ikut resmi ayam sabung la ni.."biar mati di gelanggang..jangan mati di reban"..malu kot depa nak shutdown..pada pandangan professional aku..nak recover balik mmg susah kalau atas bawah penuh dgn politik lanun...rompak sana sini..

Dari mana?

Analytics