Monday 29 June 2009

enchek tumpang tido bleh?

Selamat pagi wahai orang kota,pengunjung kota,pengembara,orang kampung,punkers,clubbers,rempit,beatniks dan sesape la tak kira laaa...
Silakan masuk!.

Memandangkan gua dapat teket supersavers ke england dari MAS(RM500 je bai)
dan kini sedang merayau-rayau sekitar eropah,ini buaran gua tentang satu tip baek tuk pengurangan bajet dan lebihan penghayatan ketika travelling.
Selama trip gua ni,gua takde menyewa hotel mahupun hostel.Sebaliknya gua tumpang rumah orang.Bukan homestay k.Homestay pun tak seasli pengalaman ini.
---------
Macamana gua yang hina kat Malaysia ni boleh diterima dengan baik oleh mat saleh mat saleh tah mana ni?mana budak kampung cam gua bleh dapat lubang tompang rumah orang asing?
Dunia kan kecik bai..dan dunia dirapatkan lagi dengan Couchsurfing.com.



Komuniti pengembara yang ada miripnya Facebook,Myspace dan sebagainya,tetapi tidak menengahkan aktiviti mengendap.Sebaliknya untuk manusia-manusia sedunia berkongsi budaya,pendapat dan keseronokan di tanah air masing masing,di dalam perkarangan peribadi seseorang itu sendiri.Konsepnya,anda akan meminta dan insyaallah diterima ke dalam rumah orang yang anda tak tahu apa apa mengenainya melainkan maklumat yang diberi dalam profailnya(yang juga terdapat pendapat couchsurfer lain yang telah lepak dgn si anu tu lah),dan anda juga perlu sedia menerima dan melayani mereka yang menghantar permintaan tuk surf couch anda.(tak jugak lah,lu boleh cakap tanak kalau lu takbleh nak layan dia).

Skeptikal?ya komuniti ini memang memerlukan fikiran anda tuk terbuka dan menerima.Yang gua boleh kata,gua amat selesa dan tak begitu risau.gua lebih risau tentang tempat gua nak bermalam dan kepastian persekitaran gua.Dan bila ada orang anta permintaan nak 'surf' couch gua plak,gua terima je dengan hati terbuka dan keyakinan diberi oleh polisi sekuriti laman couchsurfing.

Jangan lu orang ingat gua buat profail kat benda ni tuk dapat tempat tinggal free je time gua travel ni,gua dah layan pelawat2 yang turun KL ni sebelum gua surf couch orang dulu lagi dah.Berapa ramai dah mat saleh gua bawak pusing kampung gua.

Kini adalah musim bunga di hemisfera utara,maka musim percutian musim panas di sana akan bermula tak lama lagi.Ini bermaksud ramailah pelawat yang akan ke perantauan kita.Jadik gua syorkan lu orang semua bikin akaun untuk mencuba budaya orang di negara sendiri.Mana tau,bila lu orang dapat teket Supersavers dari MAS macam yang gua dapat(RM500 ke England bai!!) lu orang akan terima layanan istimewa jgak(selain dari memotong bajet hotel enn).

Kalau gua tak begitu meyakinkan,lu orang usya la laman tu eh.gua tau timing gua silap sekarang sebab ramai sedang mourning ataupun bersedihan.post ni post lama sebenarnya tapi gua lupa publish..tapi lu orang usha je la eh.mana tau,dapat jumpa teman baru ke.usya k?tengs gais.

10 comments:

Jack Lingam said...

haha. tapi aku rasa memang stay true tido kat reagents park, kobenhaven park ngan stesen ketapi di budapest. walaupun sakit pinggang, apa dahal. asal dapat lelap kan mata yang sudah penat dengan keseronokan mengalami suasana yang berbeza lain dari yang lain.

tak pon, yang paling ON. bila naik tren dari milan ke firenze, lastu chat up dengan chikaro sorang dari svenska lastu kongsi bilik kat dalam hotel di highstreet firenze. ME MA NG night to remember ah kot.

belaian belalai said...

korang x tgk citer hostel ke?nak tdo kat hostel frankfurt pon gua goyang....

Jack Lingam said...

wah. aku ingat melayu KUNO dah extinct. rupanya masih ada.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
gary said...

hahah..wa agree dgn lu jack. wa experienced the experience oredi.
mmg lost bai. anyway CS is great movement, at least mende ni tlg org2 mesia to xplore the world & meeting new people.

takde la dok stuck up kt kl layan DVD citer hostel, apa barang en!

:)

p/s: mana abg AJ ni?

Jack Lingam said...

ah butoh. kalau nak ada menatang couchsurfing ni baru nak membantu susah ah. kalau nak gerak gerak je ah takyah nak cakap banyak. lagi banyak lu pikir nak tgk ni tu buat ni tu. memang tak ke mana ah.

hostel kat europe pon banyak. yang murah pon ada jugak. paling busuk tido atas tren, tepi jalan dan taman.

OK apa duduk umah tgk DVD. dari pada aku skarang ni. GANTUNG TELUR JE BEB. kimak tak sabar seh nak gi vietnam aku buat trip down south dari hanoi sampai KL overland. MEMANG NICE. fuck u

▲▲▲ said...

dont use butoh's holy name in vain!

Jack Lingam said...

butoh

Ayman Aiseyman said...

pe tgk hostel.
buat la re enactment Before Sunrise kat Firenze cam jack.
dan wa setuju ngan jack,takyah pikir banyak.
buy the ticket take the ride.
route tu caya Jack,balik rumah dari vietnam ikut laluan daratan.wa nak buat dulu lepas a levels tapi terbalik,malaysia ke vietnam kut darat pastu balit pake belon.tapi tak sampai wa retreat sebelum sampai vietnam.nak kena repeat balik trip tu pakai route lain lak.gua mimpi naik kapcai lintas sempadan merata asia tenggara.
k gais.sawadeekapchai.

belaian belalai said...

lone ranger gua...uk ke german naik bas..tu je...tu lepak msian hall.korang mmg true...x leh celen.dpt lesen ak mmg nak h travel.naik moto g alps,dgn dak local2.korang taw x camne nak g Isle Man...sp2 ad exprience?

Dari mana?

Analytics