Tuesday 23 June 2009

Apa cite skarang?: jom gebang pasal ekonomi


Salam fren,

Ape story? Harap harap semua ok dan dah tarik daging bila lu orang download cite lucah sasha grey. Aku bagi dia 2 bintang, tapi kalau dia buat girl on girl action ngan maria ozawa, memang terus naik 10 bintang.

Anyways, lama seh tak posting pasal benda benda heavy. Asyik cite pasal lagu ngan movie aje. Wa bajet lu orang pond ah jemu dengan hebohan budak budak kat BBBBLK. Wa baru dapat info maut dengan Mike Labahn yang keje dekat Bloomberg kat City Road, London tadi pagi. Mula mula cite cite sal kisah kisah nostalgist masa tengok Jazzy Jeff spin dekat Jump-Off kat brixton. Lastu mula lah pulak cerita pasal prospek ekonomi dunia. (konversasi ngan Mike dalam Bahasa omputih, tapi aku cuba try translate dalam Bahasa Melayu).

Kriing kringg..

M: hello, sapa tu? Asal nombor ko tak keluar kat no handfone aku ni?

J: hoi blad, aku la lingam. Ko tak ingat ke? Aku calling dari Malaysia ni, rindu kau siak. Lu apa cite? Buat apa? Keje mana? Dah kahwin ke belom? Dengar cite idong lu asyik penuh ngan barang putih je. Lu crack seh.

M: ak ela. Kecah sial. Ko ni memang palat, asal ko call aku time pepagi buta, aku baru je balik pesta ngan banker Morgan Stanley kat Tantra tadi. Gila bai, makin ramai sial chekaro ruski yang keje kat sana. Semua memang tip top, bontot bergetah ngan pakai baju Nampak lurah macam lain macam. Tapi bai, awek kat Cass dulu lagi ah power. Ko sure ingat an masa kau ngan Alexandra awek Ukraine tu. Memang macam belangkas kot. Hahaha

J: bai, itu semua cerita lama. Minah tu ultra orthodox kristian bai. Aku nak belai rambut dia pon dia stare cock aku macam aku takpe gi jurusalem masa perang salib dulu. Minah tu agak crack. Tapi aku rindu gak ah kat dia. Aku dengar dia kat Warner Bros, jadi industry analyst. Power seh. Kimak gak ah aku tak dapat visa kat sana untuk extension.

M: ha. Agak aha. Tapi minah tu sekarang dah dating ngan vikesh. Aku bajet dia memang ada fetish ngan abang abang yang agak dark ah gak. Anyways, aku kat sini ok je bai. Biasa ah hectic. Kat Bloomberg ko tau je ah, nak tulis report memang agak H to the Y ah. Tapi gaji agak masyuk, nak bubuh duit kat ISA (individual savings account) pun aku kena pikir panjang. Baik aku lepak ngan the bankers kat club club malam bai lastu cite pasal market.

J: seen, apa cite sana ha? Jazzy jeff ada buat show lagi ke malam rabu kat jump-off?

M: tanpa lu memang lepak sana tak blazing macam dulu ah. Agak lay low ah. Andre pon ah keje kat kat hamburg buat business telco dia. Power gak ah.

J: seen. Ha market apa cite kat UK. Ada improvement tak bai?

M: ha, harap ah. Industry yang paling tip top sekarang kat UK memang pub industry ah, semua makin banyak je menonggang. Ramai gila yang kena buang keje. Sampai girlfriend Melayu aku, farizan, pon kena hantar balik pasal dia kena retrench. Palat gak ah. Aku baru je nak dapat dia punya flower tapi apa la daya. Tapi serius bai, ekonomi kat uk memang estimated this year growth -2%. Most likely akan naik balik pada 2011. Agak heavy ah gak, kerjaan lokal memang tengah tingkat kan taraf kenaikkan quality service yang agak top. Pendek kata, memang back to the basic ah. Dengan inflationary yang di estimasi kan (5%), lastu pulah negative growth memang payah ah. Nak guna theory Margret thatcher pond ah kira susah dah ni. Pasal supply side economics memang dah tak boleh pakai. Kerajaan pon memang banyak cucuh investment tuk tolong local industry tuk berkembang. Ko tau jela kan, kat sini mana ada banyak lagi benda nak di exploitasi. Nak exploit batu bara pon payah, dengan ada nya abang abang green peace memang susah sikit ah. Pastu nak harap kat north sea punya petroleum, petroleum kat Malaysia still the best ah. Pendek kata, memang kat sini memang service orientated punya industry. Tak boleh pegi jauh dah beb.

J: aku pon ada dengar dengar gak ah buar buar macam tu masa boss aku gerak UK, gila beb, betul ke housing market kat UK tengah down gila??

M: agak ah. Rumah parents aku yang kat whitechapel tu pon nak kena jual, pasal bapak aku nak pindah masuk county. Dapat deal baik punya beb. Dalam segi peratusan, memang housing sana turun 40-50%. Boleh tahan ah. Tapi tgk tempat ah, kalau yang macam tourist atau expat orientated area memang agak stable, pasal ada saja demand kat sana tuk student student. Tapi rental memang berdesup turun ah beb. Aku pun agak happy gak ah pasal aku takde hutang kat sesiapa guna credit card aku. Malah, aku siap frame beb lepas aku habis belaja kat Cass.

J: Cun cun cun. US pulak apa cerita?

M: ha. US memang lain macam, negative growth memang sampai 2011 dan kitorang kat office memang bajet yang US boleh sangkut balik 2012 kot. Parah ah gak Negara kau kan? 50% trade gi ke US. Memang competition yang agak tinggi ah beb. Dengan ada nye substitute yang boleh dapat kat china wa risau gak ah tengok prospek Negara kau dalam masa yang terdekat. Ko punya pendapat macam mana ha?

J: hoho. Memang agak heavy gak ah kat Malaysia, tapi tak seteruk macam kat UK ngan US kot. Housing market memang boleh tahan punya strong pasal build up rate memang tak tinggi. Kira ok lagi ah. Dari aspek liquidity kat bank bank memang banyak gak ah lagi reserve ngan bank. Ko tau je ah bank Negara sini macam mana dia punya strict. Kau nak bukak offshore account pun kena hantar surat kat Bank Negara tuk mintak approval. Tapi boleh tahan la jugak memang agak di control dan lastu kitorang begerak pon agak lambat. Tapi tak tau ah, nak kata kerjaan tak ada duit memang dapat cam lah lugak. Local big construction boyz memang banyak main abroad je sekarang. Tender projek monorail kat India lah, kat Bangladesh lah, kat Saudi lah, ngan kat brazil. Masa aku mula mula balik tu ada gak nak buat jambatan la, buat metro extention lah ngan macam macam lagi. Tapi satu hapak pon tak jadi. Ko pon mesti tau kan bila Lim Kuan yew (supreme master Singapore) datang roaming kat Malaysia tuk tighten the business relationship ngan Negara, banyak gak ah benda yang kena reject. Aku bajet memang parah gak ah. Antaranya kes nak buat jambatan tu. Siap sultan sendiri yang turun padang beb. Nak kata ada cash tu tak tau ah, pasal bank memang takde hal nak cater bebudak big boyz ni.

M: seen blad, heavy gak ah, aku memang ingat Malaysia still strong like a bull tapi memang nak grow this year memang kene ada banyak hardwork gak ah een?

J: agak ah, tapi dengan commotion yang tak menentu kat arena politik Malaysia ni, memang kalah Zimbabwe kot. Gila bai, decision making pon agak perlahan memang gila babi. Local contractors memang non-stop dindong pintu kerajaan. Tapi nak tunggu feedback memang, slow with no flow. Kesian gak ah tgk portfolio portfolio yang aku jaga ni, semua tak dapat buat duit beb pasal slow punya low. Aku buat analysis aku memang set back at least 20% gak ah in terms of revenue punya stream. Bukan tu je, nak buat fundraising tu syarikat syarikat nip on agak payah. Nak target institutional investor pon memang payah. Skarang main target memang high net worth individuals ah. Tapi ko tau la orang orang kaya macam mana, semua jet set nak jumpa meeting pon payah beb. Sekejap Montpellier, sekejap Abidjan, sekejap Tatooine (Tunisia) dan macam macam ah tempat yang diorang roaming. Memang HEAVY.

M: So apa cite prospect economy kat Malaysia?

J: macam biasa ah, crown jewel kat Malaysia ni sememang nya minyak TAPIS. Pendek kata oil and gas memang the savior ah untuk Malaysia ni. Gila bai, estimate Tahun ni memang 50% growth (amResearch) kot tuk oil and gas industry. Ari tu masa conference asian oil and gas memang banyak ah contract yang dah di award kan kepada local facbricators. Mana tak memang key players oil and gas memang pikir 10 kali kot kalo nak bikin bunker, platform. Nak beli besi Europe memang mahal. Besi kat korea memang tip top tapi bila lu compare labour cost kat Malaysia dengan kehebatan welder welder maut kat Malaysia ni memang POWER ah beb. So banyak gak ah local company macam Kencana, Sime, Sapura ngan MMHE dapat award contract billion billion tuk bikin bunkering, tank farm ngan platform. Bukan tu je beb, Malaysian Oil and Gas Service Council (MOGSC) ari tu baru je sign deal ngan Association of Dutch Suppliers in the Oil and Gas Industry (IRO) tuk lenjan proper deep sea punya exploration. Takat 40 Km dari kerteh mamang tade meneda kot. Power gak ah. Dah la oil price makin meningkat. Gila bai aku usha pagi tadi, brent crude punya price memang dah tingkat $67 bai, ape cite? Memang sedap ah kalau naik balik beb. Tapi kalao naik memang sengsara gak ah rakyat rakyat jelata kat Malaysia ni. Tapi beb, kalo takde petroleum kat Malaysia ni memang agak sengsara gak ah. Nak harap kat kat Kelapa Sawit memang mencanak ah. Tapi apa dehal, harga sawit pon makin meningkat.

Yang aku risau nya, benda benda macam minyak ngan palm oil naik pon akan menyebab kan harga harga benda lain naik beb. Dah la inflation rate kat Malaysia 4%. Heavy bai. Kalau satu Malaysia orang buat oil and gas memang sesak gak ah. Itu je lah yang aku akan risau bila Malaysia ni fully oil and gas orientated. Nak harap market lain memang haprak gak ah. Tetapi, kerjaan ada la juga buat effort tuk improve the sustainability kat Malaysia dengan ada establishment halal hub la, nak improvise the current media industry punya condition. Awal Tahun ada gak ah dia announce yang kat Malaysia ni memang akan 100% digital by 2013. Pastu nak launch 13 channel baru tuk cater creative industry tuk masa depan. Kalau nak over reliance kat oil and gas industry pon memang somesteaams wrong ah. Tapi tak tau ah, dah lah media almost monopolized oleh kerjaan, ADEX market kat Malaysia ni pon memang dikawal 70% oleh kerjaaan. Haih tak tau lah bai, nak expect besar besar pon belom pasti ada inspirasi lagi.

Tetapi, yang sesak sebenar benarnya kat Malaysia ini adalah SMEs (small medium enterprise). Sebagai nadi pengerak Negara, aku kesian tengok yang ramai yang agak sengsara gak ah pasal nak tap in export market bukan senang. Yang dah masuk pon sakit pasal cost naik, demand kurang. Memang payah jugak lah. Nak dapat loan pon sekarang bukan senang. Dengan ada nya corporate guarantee scheme, memang dia punya toll memang ada tambah lagi satu ah gak pasal loan sekarang memang banyak kene go through Corporate Guarantee Corporation tuk dapat loan. Memang bebal.

Pastu plan nak open market Malaysia jadi lagi lobos memang belum keluar official report agi, tapi nanti kalau dah ada siap aku bilang kat kau ah bro…. wei bro mana kau?..wei

M: sorry ah bai, tadi aku kena Woodford ah ngan boss aku, aku agak lalok sikit ni. Apa lancau lu cite pon aku tak dengar, aku pasang loud speaker lastu aku terbaring sambil terhoyang hayang melayan kepala aku ni beb. Dah ah, gi keje ah badul.

J: Palat gak ah kau ni. Cunt. Chow ah. Wa roger lu nanti soon. Safe blad


Sekian, itu lah conversasi aku dengan analyst maut bloomberg. semangnya harga minyak, sawit, batu bara semakin meningkat. kadar inflasi pon meningkat. semua akan meningkat. aku punya kata kata, pakai seatbelt la blad.

Jack “nak kiss” Lingam

2 comments:

Anonymous said...

bruu,
Nice perbincangan.super kool.i like.
More bout freakonomics lagi next time bruuu!

Bro 'koyak takde tender dool sekarang' Hitz

Jack Lingam said...

ok wa cuba. tapi asal ko tangkap benda yang aku tulis tu bulat bulat. gila tak

Coool

Dari mana?

Analytics