Saturday 25 July 2009

Kontradiktori Bahasa, Terma dan Sejarah Bahasa

salam frenz,

malam semalam ada orang tanya beb. pasal organizational structure united kingdom. soalan nya berbunyi macam di bawah. aku tak tau la kalau dia saja je nak meng-anjing kan aku atau dia betul betul nak tanya. anyways, soalan dia berbunyi cam gini...

"cenggini jack,

"britain, england, united kingdom, scotland, wales, scotland yard, london"

berdasarkan yg kat atas tu, boleh tak ko terangkan secara panjang lebar dalam bahasa pasar ko... tentang sejarah,politik dan apa-apa yang berkaitan la.

aku musykil la,

cthnya : england tu negara dalam britain ke atau negara dalam united kingdom.atau united kingdom tu bandar dalam england dan england tu dalam britain.london tu dalam england ke atau dalam united kingdom.kenapa scotland dan wales tu macam selalu dkaitkan dengan england.scotland yard tu pulak apa dia?dalam peta pun cuma ada united kingdom dan london je.pernah terbaca dalam majalah,united kingdom tu cuma bandaraya di pinggir england je, ye ke?

ok jack."...

amacam heavy? ke tak heavy.

aku akan cuba terang kan dengan cara yang paling mudah, harap harap tak akan memening kan sesiapa.

gua rasa apa yang mengkonfius kan lu adalah konsep sebuah organisational struktur sebuah koperasi besar. cuba lu pergi bursa saham dot kom lepas tu lu download annual report sime darby beb. kat dalam report tu mesti ada organisational structure dimana Sime Darby Berhad merupakan kepala segala kepala untuk anak anak syarikat sime darby yang telah exist disebabkan mergers dan acquisition. Iye beb, sime plantation, sime property, sime industrial dan macam macam lagi beb.

Ko bayang kan la pulak macam ni, Sime Darby itu sebagai sebuah listing vehicle sebelum naik pergi listing kat bursa saham, untuk memantap kan lagi value supaya senang nak raisefund kat publik, business kena diverse, source of income kena diverse supaya tight and sharp dimana future source of income akan datang bukan dari tanam kelapa sawit je beb. baru la investor tak cuak bila labur saham (walau pun filosof macam ni agak ideal). Di Sime Darby Berhad adalah sebuah syarikat besar yang handle benda benda management untuk menkonsolidate kan segala jenis benda yang jadi kat bawah tu. Pendek kata Sime Darby Berhad sememang nya raja yang memberi perintah kepada syarikat bawahan nya untuk buat apa yang patut dan approve kan sama ada bonus tahun ni berapa banyak dan lain lain.

Sama jugak dengan united kingdom, era zaman perkapalan sememangnya telah mengubah intercourse pemerintah pemerintah british. Apalagi era zaman revolusi industri lagi lah telah mengubah fikiran pemikir pemikir seperti adam smith dan rakan rakan untuk pemerintah britain.

meh kita cover lagi deep. Britain tu apa bai? britain itu nama yang agak symbolik yang telah di berikan oleh empayar romawi kepada kawasan jajahan nya ketika mereka berada di sebuah pulau. di pulau itu pula banyak nama yang lain diberi kan kepada kawasan kawasan di pulau itu seperti caledonia, hibernia dan macam macam lagi. tetapi Britannia adalahkawasan yang ada di southern iles yang merangkumi pekan pekan (dahulu) seperti Bath, Barnstaple, dan juga kota Londinum. Bila askar askar romawi cabut, akibat unifikasi puak puak celts dan amuk kan orang orang saxon. orang saxon ini bukan saja mengangu ketenteraman askar askar romawi. malah mereka juga bersikap buas terhadap rakyat tempatan yang membuat orang ramai memberontak kepada orang orang saxon. Descartes pernah menulis "...a king will always be the self proclaimed ones..." memang benar, raja arthur sememang nya a self proclaimed, seperti napoleon dan raja raja lain yang mengaku raja.

Dalam masa beratus tahun selepas itu, konsep feudalism telah terbentuk. oleh sebab kan sistem pentadbiran monarki oleh golongan golongan yang self proclaimed raja, hidup bersatu telah berubah kepada hidup ber-se-kutu. atau dalam kata lain, orang telah hidup berpuak dan tidak submersive kepada raja yang satu. Di situ lah bermula pergolakan dan zaman gelap di britain dan juga eropah.

Hidup sebagai negara monarki ala feudal. Income semua datang dari mana? mana lagi beb? cukai pintu lah. Dari dulu sampai sekarang. Tanah sememang nya di lihat sebagai asset yang paling berharga dan nilai nya akan appreciate dan ia nya boleh di sewa kan dan boleh di jadi kan ladang dan lepas tu boleh profit sharing dengan sesiapa saja yang nak sewa tanah itu untuk tanam buah, cili, lengkuas dan serai. bukan itu saja bela lembu boleh dan bela kambing pon boleh. Atas ke-taksub-an raja raja untuk meng-finance-kan perang 100 tahun dengan pihak peranchis, raja raja feudal britain telah mengambil langkah untuk menyuruh scotland submerge kedalam britain dan menghantar bunga emas kepada raja britain tiap tahun. Seperti negeri negeri utara di ketika pre-tanah melayu, mereka harus hantar bunga emas kepada raja siam. Konsep ala samseng ini sememangnya tidak menyenangkan penduduk scotland yang mempunyai identiti yang tersendiri, budi tersendiri dan bahasa yang lain dari pada orang selatan. lalu perang pun berlaku di utara dan di barat pulau britain. Scotland di perah secara keras dan akhir nya mereka submerge kepada pemerintahan british. Sama juga seperti wales dan Eire. Semua nya jatuh kebawah naungan London kerana cukai tanah untuk finance perang perang raja raja Anglo-Norman ini.

Masa pun berlalu, perang atau pergaduhan sememang nya penting dari segi pembentukan sebuah watak. nak tau limit kena test water, raja raja anglo norman dan juga raja raja peranchis telah belajar pekara penting iaitu "art of negotiation" selepas perang seratus tahun. kira peak zaman gelap dua gergasi eropah dah mula reda. bak kata orang kita, "darah muda sememang nya sering mengelegak."

Dalam 200 tahun selepas itu, pelayaran dan navigasi telah pun berubah. hubungan peranchis dan britain menjadi semakin intim. Trading accross the English channel memang tight. Semua nya ingin kan bahan mentah dan bahan bahan ruji. Perniagaan cross-sea di antara Pioneer membuat lager (beer) dan Pioneer membuat wine makin meletup. Masa dulu, memang dekat english channel itu memang penuh dengan tongkang tongkang atau sampan sampan dari Dover sampai lah ke Calais. Inovasi juga berlaku pada zaman gelap. Darwin percaya akan evolusi spesis hidupan tetapi aku lebih percaya kepada evolusi minda. Tongkang menjadi sampan, sampan menjadi kapal layar, kapal layar menjad kapal layar yang ber nakhoda dan kapal layar menjadi kapal stim, kapal stim menjadi feri, feri mejadi cruise, cruise menjadi aircraft carrier dan macam macam lagi evolusi minda atau otak. Evolusi perkapalan britain telah membuat langkah kaki pemuda pemudi british makin jauh.

Selepas beratus tahun berniaga Antara syarikat syarikat british yang berjaya waktu itu ada lah syarikat hindia timur ingeris (SHTI). Namun, sebelum SHTI di establish kan, terdapat lagi banyak Government linked Companies (GLC) british yang ada. Sebelum pandang ke timur. Zaman kolonial british meledak di barat pulau britain. Negara negara west indies dan negara negara amerika telah menjadi daya tarikan peniaga britain di sebab kan kaya nya pokok kapas (cotton) yang boleh di proses untuk membuat kain dan di jual degan harga yang mahal. Konsep feudalism berulang kembali. di sebab kan kekurangan populasi untuk membuat Kapas. lalu GLC, GLC britain telah memandang ke selatan untuk mengimport buruh buruh dari afrika untuk ke amerika dan berkerja. Bukan Britain sahaja, peranchis juga membuat langkah yang sama. Belanda dan negara negara kolonial yang lain. Kingdom Kingdom Zulu, Euthopia, Congo dan lain lain semua jatuh ketangan penjajah yang fully equipped dengan alatan perang dan juga kehebatan mereka untuk "negotiate". Mereka lalu di hantar ke amerika menjadi tukang kebun tukang kebun untuk tanam kapas dan tanam makanan dan tanam tembakau dan jadi kuli. Barangan ini kemudian nya di export semula ke britain untuk di salur kan ke european market.

Oleh di sebabkan kehebatan empayar british ini, kerana dapat export barangan barangan premium ke eropah, ia membuat kan empayar empayar lain seperti spanyol dan peranchis naik bulu di sebab kan taksub kepada kuasa dan wang. Kapal kapal british banyak di gangu sewaktu pelayaran dari Portsmouth menyberangi Lautan atlantik oleh lanun lanun yang di konskript kan oleh pihak spanyol dan peranchis. bila darah naik dua dua ajak one on one kat laut. Namun, Spanyol telah berintegrasi dengan Peranchis (masa zaman napolean) untuk battle dengan Britain. Oleh sebabkan kepakaran laut oleh orang orang laut britain, pihak britain berjaya meloloskan Peranchis dan juga Spanyol dengan kapal kapal layar mereka. Nakhoda Nelson yang merancang kejayaan britain menetang dua kuasa itu namun mati sewaktu battle of trafalgar.

Kejayaan itu telah mengubah identiti britain sebagai Pioneer laut laut dunia. Ke-raja-an britain telah mendedikasi kan kekayaan negara itu kepada sektor perkapalan atau logistik. Kapal kapal besar telah banyak di fabrikasi kan di kilang kilang kapal di Durham. Bukan itu saja, ke-raja-an british juga telah invest banyak duit kedalam syarikat syarikat trading seperti Syarikat Hindia Timur Ingerris (SHTI) untuk mengembangkan network trading nya di rata dunia. Untuk mengelakkan pergolakan berlaku pada masa depan konsep mergers dan acquisition oleh pihak british sememang nya menjadi semakin rakus di rata dunia. Banyak empayar empayar besar seperti empayar India, empayar Malaya, empayar zulu, Empayar falklands, Empayar Sudan, Empayar Rhodesia, Empayar Fiji, Empayar Samoa dan banyak lagi empayar empayar yang mempunyai raja jatuh ketangan Empayar british. Lalu jadilah sebuah term yang berbunyi United Kingdom of Great Britain atau pun didalam bahasa melayu ia berbunyi " kesatuan Empayar Empayar di bawah naungan Britain yang masyur".

So ko tanya, apa beza British dan England. Senang saja. British adalah diviasi perkataan britannia yang di beri oleh orang romawi. selepas romawi di halau oleh orang anglo-saxon. kerana vikings vikings percaya bahawa mereka dan orang orang di pulau itu datang dari golongan yang sama. English sememangya diviasi daripada perkataan Anglo yang di sebut oleh orang viking untuk memanggil orang pulau itu. itu je beb. Selepas beberapa kali befikir tentang evolusi, bukan idea saja yang berevolusi, bahasa juga. dari anglo, ke anglais (peranchis) , ke ingles (sepanyol) jadi english.

Scotland yard tu pulak memang nama polis london. itu je. kenapa asal aku tak tau. lu nak tau gi usha kat internet. macam kat malaysia la, apasal tetiba ada nama seperti Andalusia, Hyde Park yang tiada kaitan dengan kita.

Pundek sial lu rai, sebab kau aku miss tengok MELODI. fak ah!

Jack " " Lingam

7 comments:

KKK said...

Aku pernah terfikir dulu. Dan aku dah pun dapat jawapan.

Tapi,aku tetap keliru kenapa sesetengah event seperti sukan contohnya,terdapat perbezaan.

contoh bola sepak.
Kenapa England/Scotland/Wales tetapi bukan Great Britain?

Sebaliknya untuk olahraga,
Great Britain digunakan,dan bukan England/Scotland/Wales.

Rai said...

hahaha...
bukan nak nganjing la...
memang aku tak paham dan orang sekeliling yg aku tanya pun bukannya tahu...
dan terima kasih untuk enty ni...
boleh clear la sikit-sikit ni.

macam persoalan si KKK, tu yg confuse tu.kadang2 baca paper jadi heran sekejap britain sekejap england

Jack Lingam said...

sama jugak macam kat sinar fm guna term selsema babi, tapi dekat paper omputih guna H1N1.

takde beza pon.

Hummer said...

tak menjawab soalan Jack.

kalau sama,boleh ke Thoe Walcott main kat Wales?

Boleh ke Aaron Ramsey main untuk Scotland?

Jack Lingam said...

tak bleh beb. itu gua ngan lu pon tau beb. skotlan ngan wales memang ada constitution nya yang tersendiri. ada kerajaan tersendiri memang ia negara sendiri. macam kat perak time kolonial la. kita ada sultan yang buat benda benda ini semua. pada waktu yang sama pihak british akan install residen yang jadi sebagai penasihat soltan.

scotland dan ireland ni pulak, ada seat di parlimen. First minister wales dan skotland ni pulak memang kena repot/consult kat gordon brown tuk bikin apa yang dia nak bikin.

kecah sial. gi mati la bola/sukan dan lain lain. west ham till i die.

awinsjclarke said...

tadi miss melodikan .. ada pasal arwah YASMIN AHMAD... just singgah2 ur blog... unik laa

angeldream said...

fact tentang sime darby tu menarik.

Dari mana?

Analytics