Sunday, 24 January 2010
Filem bulan January : Dr. Caligari
Wednesday, 20 January 2010
Nat King Cole (nate gapo ni?) Malaya? - Beraksi Live di Changkat

Monday, 15 June 2009
Open Post to Jack Lingam the Sexist with a very nice Schoolmate. Is she a Bosnian?
Gua copy paste dari wiki je tak kuasa gua nak tulis ennn gua sibuk keje n study sekarang final.
Global Deejays aka Ravers on Dope, is an Austrian dance and electronica trio composed of DJ Taylor (Konrad Schreyvogl), DJ Mikkel (Mikkel Christensen) and FLOw (Florian Schreyvogl). Their first three singles were big hits in Europe and Russia.
Their song "The Sound of San Francisco" partially samples the 1967 (The Summer of Love) song "San Francisco (Be Sure To Wear Flowers In Your Hair)" sung by Scott McKenzie. The video includes scenes of the band in a decorated school bus driving through popular destinations.
In 2005 they won the MTV Award and the Eska.
On April 12, 2008, Global Deejays performed for the first time in San Francisco, the city that made them famous.
The song has also peaked as far as number 4 on the Australian Itunes Chart.
This was due to the high amount of airplay during the t.v commercials over summer for Channel Ten's reality program called So You Think You Can Dance (Australia).
Maka lu call gua lagi malam-malam, termaktublah di dalam buku hidup gua lu adalah cilanat.
Sunday, 19 April 2009
Miroir Noir: Sebuah Documentary Arty Gila

Semestinya setiap dokumentari dokumentari musik rock merupakan sebuah revelasi. Lihat saja akan filem cum dokumentari melayu, Rock, telah mengubah trend musik di Malaysia.
Dokumentari ini sebaliknya bukan lah sebuah revelasi yang turun dari langit malahan, ia sememangnya arty (agak subjektif, so lu kena tgk dan respon kat Abg. Jack), obtuse dan juga agak impressionistik. Filem yang ala - ala kolaj ini di buat oleh Encik. Vincent Morisset, seorang website designer untuk Kumpulan Arcade Fire.
FIlem 70 minit ini tidak mempunyai dialog langsung, malah, apa yang anda dengar adalah mesej suara yang di kumpul dari nombor toll free. "Memang Heavy bai, Kena tengok cite ni."
Walaupun filem ini dia ambil oleh Perakam Filem tangan (hand-held cam), tetapi shot yang agak grainy ini membuat kan dokumentari ini agak heavy/
Apa apa Pun, Dokumentari ini cunz dan aku rekemen kepada stu. stu. yang buat/belajar filem-o-tografi kat kolej, uni atau real life. toton ah filem yang agak NICE ini.
Tekan lah sini kalau nak download menerusi rapidshare
Sekian,
Jack "WCB 8858" Lingam
Thursday, 31 July 2008
Blog Boleh Bla: What I Saw Today
Untuk citarasa aku, kamera untuk aku adalah alat paling tidak menarik hati aku la dalam bab bab seni ini. Akan aku bincangkan segment seni dalam blog ni tak lama lagi, tapi seniman-seniman kegemaran aku termasuk Mark Rothko, Joseph Beuys, Ron Mueck dan ada la beberapa lagi , akan aku ingatkan nanti. Aku tak minat sangat jurukamera sebagai seni, tak tahu kenapa. Aku ada sebab- sebab aku tapi aku rasa itu adalah alat paling mudah untuk orang rasa diorang kreatif? Paham tak?Wednesday, 30 July 2008
T-shirt baru di pasaran

Sunday, 13 July 2008
Tanah Air: Photography

Ha. skarang ni memang banyak sangat gambar cam ni yang di guna oleh jantan jantan dan bohjan melihat perut awek yang sedap (boleh buat bantal) atau pun yang ramping. Cuba la amik gambar sebegini. Kalau la ada chikaro yang amik gambar cam ni aku rasa facebook terus declare IPO (enlist dekat stock market) bai :
kalau suka gambar gambar yang kat bawah, aku dah carik satu facebook dah, tetapi takdapat jumpa satu apa pon.. Apa apa pun, try lah carik buku rm 25 inggit kat MPH. Buku tu hardcover, memang murah la kira kalau buku hard cover 25 inggit. kalau kat UK 5.99. Mana murah?
tajuk tajuk nya:
a. The Forties in Pictures
b. The Fifities in Pictures
c. The Sixties in Pictures
d. The Seventies in Pictures
Selain dari pada usha gambar, korang pon boleh belajar pasal isu isu sejarah yang terjadi dalam dekad (10 tahun) dekad yang tertentu.
Carilah buku itu, "si vous voulez etre incroyable comme Mr. Lingam"
Jack Lingam
Saturday, 21 June 2008
Komik: Siapa cakap komik tak bagus?
anyways, masa aku kecik kecik, bapak ngan mak aku slalu cakap, baca komik ini tak mengembang kan minda. Tapi masa kecil dulu mana la nak tau cam ne nak explain kat derang. jadi bila aku dah besar ngan arty ni, aku rasa nak bagi tau aku ske tgk benda benda berwarna. Kira nya masa aku kecik aku ni memang tak sharp lah. Dah besar ni baru la nampak true colours abang jack. paham?
anyways, ari ni wa nak cerita sikit pasal seorang penulis dan pelukis komik yang boleh bla la kira. Mamat ni aku kenal dia masa aku stadi kat manipal. masa tu abang jack pergi ke goa tuk jalan jalan selepas belajar buat surgeon. maklumlah belajar operate operate ni memang stress. Bukan apa, pasal kat pala abang jack ni terbayag bayang lah kalau bana aku yang kene potong bai.. Uih sengsara la!!
anyways, masa kat Goa abang jack berjalan ngan seorang cengkodok kat tepi pantai Goa tuh. Memang tengah tengok sunset lah, sambil tu pimpin tangan ngan foreplay sikit. Pastu masa tu abang jack ngan cengkodok ni haus lah kira. Pastu, kitapon gi la cari air kelapa muda. Pastu masa kat India, memang susah nak dapat buku buku yang lost bai. Pastu singgah la satu kedai ni nama dia "sarekat india trading". Buku dia ngan komik dia memang tak mengelabah la kira. Aku pon nampa satu buku ni. Nama dia MAUS.
So aku pasti ramai antara kamu tahu pasal maus?
Gila bro kau kidding apa? siapa maus ni?
Maus ini sebuah komik yang mencerita kan tentang kehidupan tahanan perang yang berbangsa polish tetapi dia yahudi.
Gila bro? Polish pon ada yahudi ke?
Iye la bai. Anyways tau tak sapa tulis buku ni?
*tetiba ada mamat belakang bermata Sepet dan tinggi 6kaki angkat tangan* bro tak silap aku kan bro cupin kan yang lukis?
Gila kau? itu dia lukis pasal motor boleh la kot. Anyways aku malas nak tanya soalan lagi. baik aku berceramah. Si penulis dan pelukis ini nama dia Art Spiegelman. Dia ni lahir di sweeden. Tapi lepas perang dia pindah ke US, NY. So kiranya, sepanjng idup dia dia lepak dan chilek sana arr.
Mamat ni sebenar nya seorang penulis. Tetapi oleh kerana manusia tak suka membaca, dan suka melihat, dia pon terfikir untuk melukis. Jadi oleh kerana bijak pandai mamat ni sendiri, dia di pilih menjadi 100 manusia yang berinfluansi dalam dunia ini pada tahun 2005 oleh majalah Time.
Lukisan ni memang sharp bai, cerita nya penuh terang dan mudah faham. Kira nya buku yang dia tulis semua nya macam memoir atau pon autobiografi. Aku saja je nak tulis pasal manusia memang suka nak tahu cerita pasal orang. Insya allah derang boleh jadi cam derang. tapi pendapat aku. jadi diri sendiri lagi best bai.,!
anyways, korang carik arr buku buku yang di tulis oleh Rabbi Art Spiegelman ni. Pasal buku dia memang boleh bla la kira
Friday, 6 June 2008
Buku yang membuat Nietzche Gila
Cuba kau tengok gambar kat atas tu, aku pilih bukan sebab "arty" abg nietzche ni mmg suka merantau panjat gunung. Ketika di satu tempat. dia pon tertantya "cam, ne ha nak gi puncak tu? dia pon relate lah perjalanan ke satu puncak ke satu puncak. Kiranya memang berbukit bukau lah life ni. Atau dalm kata lain, hidup ni susah dan tuk sampai ke puncak semua bukit mesti lenjan je beb
kiranya abang nietzche ni bukan gila. tapi dia suka persoalkan guideline guideline yang sedia ada sejak dia lahir.
So kiranya buku ecce homo ni bleh bla la kira!
Saturday, 24 May 2008
Artis Minggu Ini: Dalek


