Wednesday 13 January 2010

Kompas Halatujuan: Isu pembakaran rumah rumah sembahyang puak kristian?



Mungkin segelintir yang tertanya- puak?. Iye sememangnya hidup demi-bangsa ini telah wujud sejak dahulu lagi. Tertanya Tanya pula, apa itu demi-bangsa. Di dalam bahasa peranchis, demi bermaksud separuh. Separuh bangsa. Itu dia sikap sikap dan masalah kita sekarang. Ada yang separuh melayu, separuh jawa, separuh bugis, separuh arab, separuh scouse, separuh cockney, separuh inuk (inuit) dan macam macam lagi. Sebagai majority nya. Ramai yang kata, aku orang bugis, Ek ela jawa, mana lu ilang? Atau mek ja mu balik klate jua budu la’we.Dan macam macam lagi.

So, apa isu nya sekarang? Penggunaan perkataan allah di dalam kitab injil. Persoalan nya mengapa? Untuk memudah kan para penganut kristian dikawasan pendalaman Sabah dan Sarawak? Orang Filipina kini lebih fasih berbahasa melayu dari ingerris(in tak leh tipu, awek kat Labuan masa aku buat interview semua cakap melayu)? Atau ingin menarik para pembaca melayu untuk lebih faham kitab injil versi bahasa melayu?

Dengan liputasi dimahkhamah yang minimal (termasuk akbar dan televisyen). Sepatut nya cerita cerita panas seperti bengini di liputasi kan seperti apabila New York di serang. Mungkin para penasihat di Jabatan Informasi atau Jabatan dalam Negeri tidak membenar kan liputasi yang transparen. Mungkin untuk tidak lebih memanaskan keadaan. Tetapi, secara terjadi nya, kekurangan liputas yang tepat dan juga transparent, ia telah menyebabkan spekulasi spekulasi di kalangan bigote (chauvinis agama). Dengan adanya platform yang agak terang untuk di ambil kesempatan untuk mempergelegakkan lagi keaadan yang sudah lama dipendam. Dengan adanya laman laman internet, stesen television seperti CNN, Aljazera, sumber inspirasi dikalangan publik untuk menjadi lebih radikal adalah mudah. Siapa yang tak inspired bila tengok benda benda real walaupun benda benda itu snuff X punya line. Ini semua disebabkan oleh sikap simpati.

Dengan itu, pemikiran untuk berjihad membakar gereja sememangya ada dikalangan pemuda pemudi dan juga yang tua tua. Jihad, perkataan yang sukar, Untuk di intepretasikan dan juga untuk ditafsir kan. Bak kata Bush sebelum Obama check-in masuk white house ‘I did everything for you’. Sememangnya benar. Tetapi cara yang rebel itu telah menunjukkan kekecilan telur para seluruh ummah. Bak kata, playboy melayu terakhir, “aku shotgun Siti”. Orang orang macam tu dari segi islam, patut di pancung dan di hukum rejam. Mungkin secara individu atau sesebuah kumpulan mereka mempunyai niat baik secara sekelompok. Malang sekali, Allah SWT pernah berjanji, bahawa tiada siapa yang dijaminkan akan masyuk syurga walaupun mereka berketurunan nabi.

4 gereja kini sudah terbakar. Lampu spotlight menunjuk kepada sketsa Negara pada awal tahun (takde cite cite lain beb, kat Negara Negara hemisfera utara semua tengah proper cold; untuk memanas kan telur, cite cite ini memang best untuk musim sejuk. Kalau tidak cerita pasal enjin tak boleh start, tempat kerja cuti pasal salji dan berkaitan dengan musim salji), dan kekecohan dikalangan kaum pekerja memang hangat lalu menyebabkan effisyensi pekerjaan menjadi kurang.

Sebagai pembelajaran, kekurangan disiplin dan sikap suka ikut hawa nafsu menjadi masalah utama. Ini bukan saja dari segi agama. Tetapi gaya hidup dan semua aspek. Kalau boleh semua pun nak hentam kromo. Ini sememangnya hidup seperti seorang perogol. Bontot ayam pon nak bedal jugak.

Jay

5 comments:

Mr RoBoTo said...

oWwWwww.. wat a coincidence.. its like when i go fer mandi kucing sessions, i'd alwiyz ask dem girls to do a foreplay before further probe em..

and uMM, u know, that's the name i'd like them to call and moan me... mek JA... sounds.. well.. i dunno..

everything is just massive when they do that...

and coming to diz blog, and finding somebody to mention dat name. my kinky name... is just..

WOW dude... i had never got turned on by guyz before.. but yea...

specially when u speak in yr offbeat literary criticism.. and addressing such a complex issue..

it just... turnz me ON..

dudeeeee.. aWWWwWw..

lets HOOK UP..

Jack Lotongan said...

tada hal bai, gua pon banyak gak pancing pancing awekz yang suke layan kat website ni.

u duk ne? kote baru ke? power power.. i jarang gi sana sebab kalau gi slalu kene kacau ngan arbok. so cam tak best sgt la.. kalau u cam nak kenal atau nak try lobang hehe. boleh la email i kat kegunaanmasalapang@gmail.com

he
he
he
he
....

oh btw u kat klantan buat pe? tukang urut ke? pasal i dgr kat sana minyak budu dey all guna tuk masass kote. pasal awex awex sana suke kote yang masam masa... so no hal la kan/? jom la kita hookup pasal i pon dah lama mengersang ni..

pasal last thing i know i nie tengah single cam. uknow.. ready to mingle lah.

eh u lelaki ke girl?

RYSA said...

lahhh... satanist ke yang bakar church kat pj and ipoh tu? baru baru ni dengar church kat jb kena simpah cat..
http://www.youtube.com/watch?v=mywFMuh0K-U

RYSA said...

simbah*

Jack Lingam said...

hye rysa. bila nak dating lagi~~~

Dari mana?

Analytics