Thursday 14 January 2010

pomo - amenda ni?


Mungkin ada yang suka benda benda sharp heavy dan post modern. Lebih lebih lagi si armaya maarof. Tetapi kalau lu orang buta huruf semesti nya lu akan ingat gua nak tulis pasa cerita toron.

anyways,

ini hari kita akan cerita pasal bangunan, walaupun aku bukan major bangunan aku try analyze benda ni dari segi pandangan seorang welder tangki maut. maklum lah, para pembaca pembaca tersayang pun tau yang aku dah kluar dari career private ekuiti dan kini aku telah terlanjur dalam bidang fabrikasi.

girl yang aku toja masa kat prague dulu ada call mintak advice dari topboyz tentang isu pembinaan bangunan yang anti baroque. mungkin ramai yang terfikir apa itu baroque dan apa itu anti-baroque. tak kesah, kalau lu nak kahwin ngan arkitek atau nak jadi arkitek lu patut nye tau benda benda ini supaya lu tak lost bila sedang kongkek tetiba bini arkitek lu tertiba dia terjerit perkataan itu sewaktu dia nak hehe.

mungkin ramai yang tahu tentang pembinaan bangunan yang berupa kek jelly semi cair. memang tak bohong beb. Nama bangunan ini ialah the eye above prague. Bangunan ini di jangka akan dibina untuk dijadikan sebuah perpustakaan awam.

walau pun dari segi perspektif nation building, projek itu telah di tahan oleh ketua negara itu sendiri. Ini disebabkan oleh design bangunan yang outofplace dari segi environment prague.

aku malas nak tulis panjang pasal mak aku dah masak speghetti ala daging bubuh tomato.

gua bagi dua gambar bawah ni. lu pikir la sendiri dan diskas bersama sama.





Jack

9 comments:

k said...

blobitecture! macam sial kemajuan dunia teknologi dan pengimejan 3dimensi. kalo bace buku archilab memang sampai nak muntah tengok diorang study form pelik2 mcm ni. interesting, visionary, mencabar dan futuristik~ tapi kalau banyakk sangat muak ah tengok hingus2 gergasi berwarna warni

Jack Lingam said...

amenda ko cite ni?

k lagi ah said...

dari wiki: Blobitecture from blob architecture, blobism or blobismus are terms for a movement in architecture in which buildings have an organic, amoeba-shaped, bulging form

ia bermula dengan experiment menggunakan software yang kompleks untuk membentuk bangunan seperti itu

archilab pula adalah ekspo akitek2 yang memikirkan konsep2 dan teknologi yang baru bagi memajukan industri pembangunan. ia juga diterbitkan dalam bentuk buku. di dalam buku itu terdapat himpunan hasil kerja gila+kritikan+eksperimen arkitek2 dan designer.

pada pendapat saya, bangunan2 seperti ini sungguh menarik, namun jika ia overdone menjadikan saya muak. sebab biasanya memang takde relation dengan persekitaran dan sosiobudaya sesuatu tempat itu. kalau semua orang nak buat "icon", lalast definisi icon itu sendiri akan hilang. maka eloklah jika kelulusan untuk bangunan sebegini dikawal oleh pihak berkuasa tempatan. lebih lebih lagi jika hendak dibangunkan di kawasan yang kaya dengan bangunan bersejarah

begitulah pendapat saya, pendapat awak pula bagaimana?

Jack Lingam said...

pendapat aku?

kepala hotak hindraf

Anonymous said...

penat penat kitorang buat comeback,
pembaca pembaca slutwikipedia macam kau kita capture?

isk isk isk...

anyways k, welcome to the blog

rakuban said...

lu jd welder ke?

Jack Lingam said...

asal? muka aku takde muka welder ke

rakuban said...

the way u write in ur blog,doesnt sound that u hv skills 2b a welder.dont tk offence.ak mcm rs ko ad degree in economy or lbih kurg mcm 2 r.degree engine pn,ak x pnah dgr lg yg jd welder...i just doubt,dont tk it personal..

rakuban said...

plus..bile ko dedah muka ko kt blog utk ak judge ko ad muke welder ke x?hehe,,,ini kn msia,mn de degree holder wat keje mcm 2.lain la amerika,degree engine keje mkanik bot..degree engineer bg msian adlh keje offc,pkai tie ketat2,,,tagn licin..

Dari mana?

Analytics