Sunday 23 August 2009

Cerita Pendek Minggu Ini: Madame Tutli Putli

Salam friend,








Apa cerita, aku harap semua en-forme time puasa ni semua. harap harap takde siapa yang telanjur makan pisang goreng time time bulan puasa atau tarik pisang sendiri. harap harap juga tidak ada juga para pembaca yang ketagih minum air soya yang tak bergula time time tengah hari ini jugak.

anyways, gua rasa macam lama la pulak tak feed lu orang info boleh bla tentang filem filem yang heavy, avant garde dan yang epic. terima kasih kerana menunggu pasal gua ada filem pendek yang agak epik jugak ah.

Filem pendek yang aku nak bagi kat lu orang ni berjudul Madame Tutli Putli atau Puan Tutli Putli dalam bahasa melayu. Anyways, filem ini pernah menang Cannes filem festival pada tahun 2007. Tapi gua bajet mesti ramai yang tak tengok lagi cerpen (cerita pendek) ini. Asyik tengok clip cerpen Saladin aja. apa barang, gila tak heavy.

Cerpen ini punya pendek memang lah pendek. hanya 16 minit dan aku berjaya carik kat youtube so, korang tak payah lah berjenuh untuk menunggu filem ini habis download enn?

Anyways, filem ini telah di buat oleh dua pioneer short filem di canada. Satu yahudi hidung panjang dan satu lagi yahudi polish. Chris Lavis (C.L) ngan Maciek Szczerbowski (M.S) ini sememang nya otai sampai pioneer filem animasi macam Michele Cournoyer yang bikin filem ngan Marjan Strapi pon gentar dengan otai Montreal ni beb.

ANYWAYs, filem pendek ini sememang nya epic, heavy dan sharp. Penuh dengan info info udang sebalik batu, sememangnya penonton akan kurang faham apa yang ingin disampai kan oleh CL dan MS. Aku masa first time tengok pon tak faham atau tak dapat tangkap apa yang ingin di sampai kan oleh Pembikin filem ini.

Setelah aku tontoni filem 15 minit ini sebanyak 6 kali, baru la aku faham. Bak kata Manu Chao, " las palabras o grafiti en la calle seran significancia despus seis dias".

Secara rumusannya,

...Kisah Madam Tutli Putli ini mengisahkan tentang pentingnya seseorang itu lari daripada "comfort zone" masing masing untuk membuka minda dan meneroka pekara pekara baru atau lain dari pada pekara pekara normal yang di tempuhi. Seperti juga filem pendek ini, ia mengisah kan pengalaman Madame Tutli yang ingin kan kelainan dengan cara berpindah dari satu tempat lama ke sesuatu tempat yang baru. Konsep Renaissance yang di ilham kan oleh prajurit prajurit eropah sememangnya telah di taburkan dalam filem ini dengan penuh gaya. Renaissance atau Reborn sememangnya penting dalam hidup setiap insan untuk rejuvenasikan daya nafsu, daya pemikiran dan daya kehendak seseorang. Cara Renaissance sememangnya tidak susah di cari, malahan tidak perlu langsung di cari. Kehendak diri atau kebebalan seseorang itu sendiri yang menentukan arah tuju renaissance itu sendiri. Semakin bebal, semakin payah la untuk sesorang itu untuk mencari kesedaran. Dan kebebalan itu juga menentukan cabaran atau ketinggian dinding yang perlu dipanjat untuk memberi kekuatan mental dan kesegaran mental kepada seseorang itu. Di scene terakhir filem pendek ini, CL dan MS telah berjaya menunjukkan cara rejuvinasi yang paling tight dan simple. Kupu kupu itu diibaratkan sebagai Madame Tutli yang lepas daripada cangkungan beban beban nya yang lalu. Semua nya hilang bagaikan dicuri oleh kaki kaki samun. Suspen dan tidak mahu mengalah, akhirnya, mengalah kerana itulah yang di impikan oleh Madame Tutli...

Gua harap lu tak pening.

Enjoy!

Jack " so, dak dak visual MMU, lim kok wing kotek bila nak buat benda camgini? asyik buat, visual yang macam baru makan mushroom atau baru kena LSD je apa barang, baik aku tgk visual kat iTunes sial " Lingam

4 comments:

mr. hafis said...

kartun dia gempak.

pasal tu gua rasa menang.

storyline biasa je ah. cliche.

Jack Lingam said...

haha. aku memang suka mengekspoiltasi kan bahasa..

Unknown said...

kalau jilat ketiak batal puasa ked?

Jack Lingam said...

tak kot. kalau kau jilat pantat ayam pon tak batal. cuma kalau jilat pantat mak sendiri..


tenks for enquiring doode

Dari mana?

Analytics